Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den 4 mars över sitt betänkande till regeringen. Uppdraget för utredningen har bland annat varit att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan och att föreslå lämpliga styrmedel för att uppnå den önskvärda förändringen.

Utredningen föreslår ändringar i ett antal olika lagar. Bland annat vill man tillämpa reduktionsplikt för flyget från och med 2021, med gradvis ökande krav på inblandning av förnybart flygbränsle för allt flygfotogen som tankas på svenska flygplatser, både för inrikes- och utrikesflyg. Målet är att inblandningen av förnybart ska vara på 1-5 procent fram till år 2025, för att därefter snabbt öka till 30 procent år 2030.

Att inblandningskravet höjs successivt har att göra med att Sverige idag inte har någon inhemsk produktion av förnybart flygbränsle. Reduktionsplikten har med andra ord ett tvådelat syfte, dels att öka produktion inom Sverige och att främja användningen av förnybara flygbränslen. Enligt en artikel från Chalmers, som uppmärksammar Anna Elofsson, sekreterare i utredningen, tar man upp att det redan idag är tekniskt möjligt för flyget att använda biobränsle. Flyget är certifierat för upp till 50 procents inblandning.

Här finns hela utredningen. Nu ska den remissas till bland andra myndigheter, branschaktörer, universitet, kommuner och landsting.

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »