Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat en stor mängd projekt i vilka forskare, myndigheter, privat och offentlig sektor mötts och samverkat.
Hur bidrar forskningsresultaten konkret till att nå det högt ställda målet med minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030?
Vad behövs för att förnybara drivmedel ska bidra till måluppfyllelsen på bästa sätt? Vilken forskning, vilka styrmedel och vilken samverkan och implementering?
De här frågorna stod i fokus under konferensen “På rätt väg?” den 8 juni i Stockholm som lockade ett sjuttiotal deltagare från industrin, akademin, bransch- och intresseorganisationer och regionala aktörer. (Klicka här för att läsa programmet.)
Svaren gavs både i form av nya forskningsresultat på specifika områden och övergripande slutsatser av den samlade kunskapen och centrala aktörers erfarenheter och ambitioner om bidraget till klimatmålen.
Det finns stor enighet om att det är en mångfald av lösningar som krävs för att minska transporternas växthusgasutsläpp, och att det är vad politiken måste baseras på. Regelverk och strategier behöver beslutas för att ligga fast långsiktigt. Då kan den efterfrågan på förnybara drivmedel som skapats av bland annat reduktionsplikten mötas av proportionell produktion.
Här finns tillgängliga presentationsbilder från konferensens talare:
- Hur man lyssnar på en forskare
Susanne Spicar, Mondo Kommunikation - Biodrivmedel och reduktionsplikt ligger bakom Sveriges stora utsläppsminskningar
Liv Lundberg, RISE - Kol-, klimat- och kostnadseffektivitet kommer krävas av framtidens biodrivmedel
Elisabeth Wetterlund, Bio4energy/LTU och Erik Furusjö, RISE - Snabbare introduktion av vätgas när den produceras på macken
Anders Hjort, IVL Svenska Miljöinstitutet - Utsläpp av fossil eller biogen koldioxid – vad är egentligen skillnaden?
Göran Berndes, Chalmers - En riktning att ta fasta på!
Ingrid Nohlgren, Föreståndare för f3 och samverkansprogrammets kansli
Listan kan komma att uppdateras med fler presentationer.
På bilden syns konferensens moderator Johanna Mossberg, RISE, i samtal med panelisterna Kristina Holmgren, Energimyndigheten, Thore Berntsson, CIT Industriell Energi, Patrik Klintbom, RISE och Anna von Schenck, NiNa Innovation. Foto: Emmi Voogand, f3.
Other posts
Mångdubblad produktion av biodrivmedel med ny teknikkombination
En utvärdering av 14 tekniker för produktion av biodrivmedel för vägtransporter visar att betydligt mer av kolet i råvaran kan…
Read more »
News | 2022-04-06
Biodrivmedel är klimat- och kostnadseffektivt för framtida flyg och sjöfart
Förnybara drivmedel för sjöfarten och flyget kommer att spela en nyckelroll för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn och…
Read more »
News | 2022-04-21
Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan
Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…
Read more »
News | 2022-05-25
Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest
Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…
Read more »
News | 2022-06-07