Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all trafik från landets flygplatser ska vara fossilfri år 2045. Biojetutredningen, som presenterades den 4 mars, lade fram som huvudförslag att införa en reduktionsplikt för flyget, med syfte att öka inblandningen av biodrivmedel i flygbränslet, vilket f3 skrev om.

Den 27 maj i Göteborg anordnar f3 tillsammans med Chalmers styrkeområden Energi och Transport ett lunchseminarium med titeln “Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?”. I programmet medverkar bland andra Maria Wetterstrand som varit Biojetutredningens ordförande. Mer information om seminariet och anmälan finns här.

Other posts

Biofuel, policy and “flying shame” – How can climate impact from aviation be reduced?

From left: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, the Biojet Inquiry; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 and Anna Elofsson, PhD…

Read more »

News | 2019-05-28

Obstacles to continued development of biogas in the transport sector identified in interviews with key operators

Biogas has been used as a transportation fuel in Sweden for over two decades and the technology for production, distribution…

Read more »

News | 2019-03-05

Two articles published on multi-aspect evaluation of integrated forest-based biofuel production pathways

In April 2018, we could publish a conclusing report in Swedich from the project Techno-economics of long and short term…

Read more »

News | 2019-02-22

Welcome VTI, new member in f3

On 29 January, a unanimous general assembly decided to welcome VTI, the Swedish National Road and Transport Research Institute, as…

Read more »

News | 2019-01-30

See all news »