While much attention has been paid to every detail of the emissions from biofuel systems, comparatively few studies have investigated fossil fuels from an environmental perspective. Most biofuel LCA studies use a standard value for the fossil reference, without paying much attention to how it has been calculated and with what methodology. This study, published within the report series of SLU, reviews published data on fossil fuel use in transportation in order to more closely investigate the conditions of that standard value. You can find the report here.

A reference group of representatives from Ecotraffic, Preem, SLU, Uppsala University, IVL and Volvo has been affiliated to the project.

Other posts

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Read more »

News | 2022-05-25

Biomassaproduktion i multifunktionella system lindrar miljöproblematik

Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till dess negativa miljöeffekter. Med förändrad markanvändning och multifunktionella produktionssystem…

Read more »

News | 2022-05-30

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Read more »

News | 2022-06-07

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Read more »

News | 2022-06-22

See all news »