Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt att ett alternativ funkar i alla tänkbara sammanhang.

Den 6 november samlade Swedish Electromobility Centre (SEC) och f3 några namnkunniga presentatörer och panelister på området som fick prata om vad framtidens fordon ska drivas med och vägen dit. I bakgrunden står den så kallade utfasningsutredningen som kommer att presentera sitt resultat under 2021 och som bland annat analyserar förutsättningarna för ett nationellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar.

På seminariet presenterades utredningens arbete och frågeställningar av regeringens särskilde utredare Sven Hunhammar. Därefter lyftes utvecklingsläget och möjliga vägval för olika transportslag när det kommer till biodrivmedel respektive eldrift. Julia Hansson, IVL, presenterade resultat från ett pågående projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som handlar om bränsleval för olika transportslag och Anders Nordelöf, Chalmers, lade ett livscykelperspektiv på olika tekniker för elektrifiering.

En ivrig panel

Anders Ådahl, vice styrkeområdesledare Energi vid Chalmers, modererade därefter en mycket engagerad panel i vilken Anders Grauers, forskare vid Chalmers och aktiv i SEC samt Tomas Kåberger, affilierad professor knuten till Chalmers styrkeområde Energi också medverkade. I den intressanta diskussionen gjordes många tänkvärda inlägg, till exempel kring behovet att matcha dagens snabba utveckling av fossilfria alternativ med styrmedel som inte bromsar takten. Styrmedlen som fått fart på utvecklingen gällande elektrifiering, till exempel bonus-malus-systemet och finansiering från klimatklivet, har varit lyckosamma – branschen har följt efter med egna initiativ till satsningar när tekniken blivit billigare och prestandan högre.

Men elektrifiering är inte en enhetlig lösning. För långväga transporter krävs oftast mer el än fordonen i fråga kan bära med sig. Därför blir biodrivmedel ett lämpligare drivmedel i vissa sektorer.

Dynamiska styrmedel efterfrågas

Den här dynamiken är viktig när det kommer till styrmedelsutformning. Olika drivmedel behövs i olika omfattning i olika sektorer, och i olika tidsperspektiv. Reduktionsplikten är till exempel på längre sikt inte ensamt tillräcklig eftersom 100 procent fossilfritt inte kan nås med inblandning av förnybart. Det krävs styrmedel som ger fossilfria alternativ på drivmedelsområdet en generell knuff framåt för att göra det möjligt att hitta de bästa tillämpningarna ur klimatsynpunkt i varje enskilt fall.

De här presentationerna hölls under webbinariet:

  • Sven Hunhammar, Regeringens särskilda utredare: Utredningen om utfasning av fossila drivmedel samt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar (länk)
  • Julia Hansson, IVL Svenska Miljöinstitutet: Framtida bränsleval för flyg, sjöfart och vägtransporter i ett systemperspektiv (länk)
  • Anders Nordelöf, Chalmers: Tekniker för elektrifiering av flyg, sjöfart och vägtransporter i ett livscykelperspektiv. Kontakta Anders om du vill veta mer.

Other posts

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Read more »

News | 2023-04-26

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Read more »

News | 2023-10-12

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Read more »

News | 2023-12-18

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Read more »

News | 2024-03-12

See all news »