Känd teknik i ny kombination ger mer biodrivmedel

Ett nytt sätt att kombinera termokemiska tekniker kan bidra till målet att minska klimatutsläppen från transportsektorn.

I projektet BioFlex har forskargruppen sammanfört två välkända tekniker för produktion av biodrivmedel, pyrolys och förgasning. Den integrerade processen är effektivare och ger därmed mer biodrivmedel av samma mängd biomassa.

Processen har en total kolverkningsgrad på 40 procent. Det är betydligt högre än med fristående pyrolys eller förgasning av biomassa, som har en kolverkningsgrad på mellan 30 och 35 procent.

Genom att kombinera de två termokemiska teknikerna blir det möjligt att producera mer av mellanprodukten lätta olefiner, som är nyckeln till de goda resultaten. Olefinerna omvandlas slutligen till flytande bränslen.

Den integrerade metoden ger även en hög grad av flexibilitet. I samma process väljer man att producera antingen grön bensin eller diesel och kan därmed anpassa produktionen till den varierande efterfrågan.

Delar av tekniken är redan kommersiellt tillgänglig i Sverige. Produktionskostnaden beräknas bli 10 kronor per liter biodrivmedel, vilket är det dubbla jämfört med fossila bränslen. Därför krävs politiska styrmedel för att stimulera nödvändiga investeringar.

Här kan du se en inspelning från ett webbinarium där resultaten presenterades:

Fakta

Projektledare
Efthymios Kantarelis, KTH

Kontakt
ekan@kth.se

Deltagare
Klas Engvall, KTH // Andrea Toffolo, Bio4Energy (LTU) // Rolf Ljunggren, Cortus Energy

Tidplan
Juli 2019 - december 2020

Total projektkostnad
1 117 036 SEK

Finansiärer
Energimyndigheten, f3:s parter, KTH, LTU och Cortus Energy AB.

Energimyndighetens projektnummer i samverkansprogrammet
48369-1