Om projektet
Konsumtionen av biodrivmedel i Sverige har stadig ökat sedan år 2000. Under 2014 nådde biodrivmedelskonsumtionen 14 % av den totala drivmedelskonsumtionen. Det överträffar med god marginal EU:s mål för Sverige, och detta har uppnåtts genom högt uppsatta mål och ambitiös styrning.
Genom att kartlägga ursprunget av bränslens råmaterial och produktion över åren 2000-2014 har detta projekt överblickat de miljömässiga följderna av ökningen av denna biodrivmedelskonsumtion i ett livscykelperspektiv. Resultaten visar att konsumtionsökningen av biobränslen i hög grad har mötts bland annat genom introduktionen och expansionen av HVO, av en ökad produktion och växande marknad för biogas, samt genom import av råvaror och bränslen från Europa och andra länder. Miljöbedömningar visar att samtidigt som utsläppen av växthusgaser har minskat i Sverige till följd av biobränsleanvändningen, har utsläppens ursprung flyttats från Sverige till andra länder. Detta beror till stor del på den ökade användningen av råvaror och biobränslen från utlandet.
Sammanfattningsvis visar projektet att policyn att främja hållbara bränslen medför implikationer i de regioner som exporterar bränslen och råmaterial till svensk konsumtion. Detta går emot de svenska miljömålen, fastslagna av riksdagen. Därför behöver hållbarhetspolicyn ses över i syfte att undvika ökande miljöproblem utanför Sverige.
Resultat
SlutrapportFakta
Projektledare
Michael Martin, IVL
Kontakt
michael.martin@ivl.se
Deltagare
Tomas Rydberg, Felipe Oliveira och Mathias Larsson, IVL
Tidplan
Februari - september 2015
Total projektkostnad
156 000 SEK
Finansiärer
f3:s parter och IVL