Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska förutsättningar? Globalt sett pågår intensiv forskning, utveckling kring och demonstration av elvägar och bränsleceller för vägbundna transporter. Två av demonstrationsprojekten för elvägar finns i Sverige, i Sandviken och Arlanda. I arbetet med projektrapporten har flera aktörer kopplade till dessa projekt blivit intervjuade, liksom representanter från tunga fordonstillverkare och vätgasleverantörer.
Syftet med projektet har varit att ge en uppdaterad översikt av forsknings- och utvecklingsläget i Sverige. Tre olika tekniker för elvägar har studerats närmare: konduktiv överföring via hängande tråd respektive räls i vägen, samt induktiv överföring. Dessutom har information om bränsleceller för drift av tunga vägtransporter inhämtats från litteraturen. Uppskattningar av nuvarande och framtida kostnader för fordon, infrastruktur och drift har inhämtats och kostnadsuppskattningarna för fordon har anpassats för jämförelser med konventionella dieseldrivna långtradare.
Projektet har letts av Stefan Grönkvist, KTH, och haft deltagare från Scania och Universitetet i Pisa.
Andra inlägg
Uppdaterade fakta om produktion av svenska drivmedel
Nyfiken på hur mycket förnybar diesel som produceras – och hur mycket som planeras? Vi har nu uppdaterat vårt faktablad…
Läs mer »
Nyheter | 2025-11-11
Lena Heuts är ny klusterledare för f3
Snart är en ny klusterledare på plats för f3! Det kommer att vara Lena Heuts som träder in i rollen…
Läs mer »
Nyheter | 2025-10-14
Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren
Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-08-20
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03