Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs

I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet, höll på att framställa ett position paper om EU:s uppdaterade förnybarhetsdirektiv, det så kallade RED II. f3 är representerat i plattformens styrgrupp och har medverkat i arbetet. I korthet beskriver dokumentet hur ETIP Bioenergy ser på biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga direktivets mål. Nyckelrekommendationerna är följande:

  • Målen för andelen förnybart i energisektorn, både totalt och för transportsektorn, behöver höjas ytterligare för att Parisavtalet från 2015 ska kunna uppfyllas.
  • Traditionella mobilitetslösningar kommer inte att direkt och helt ersättas av nya, utan alternativen kommer att existera parallellt. Det behövs utvecklingsstrategier om hur olika teknologier och applikationer kan kombineras, integreras och utnyttjas för synergieffekter.
  • EU:s medlemsländer bör sträva mot gemensamma och harmoniserande riktlinjer för att undvika ett lapptäcke av specifika nationella implementeringar av direktivet. Möjligheten för ett medlemsland att sänka fjortonprocentsmålet om andelen konventionella biodrivmedel understiger sju procent bör motverkas då det riskerar att orsaka en fragmenterad drivmedelsmarknad i EU med ett stort antal drivmedelsblandningar.
  • Det är nödvändigt med samsyn och samverkan mellan politiska åtgärder, forskning, innovation och förbättrade finansieringslösningar för alla mobilitetslösningar som kan hjälpa till att nå målen i RED II.
  • Starka och tydliga hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biodrivmedelsråvaror med hänsyn till livscykelperspektiv är centralt. Det krävs mer forskning och utveckling kring hur biodrivmedels hållbarhet mäts på korrekt sätt, också med avseende på beröringspunkter mellan olika sektorer.

Sammantaget argumenterar ETIP Bioenergy för att alla åtgärder är viktiga för att vi ska ha en chans att nå de ambitiösa målen i Parisavtalet. Läs hela dokumentet här.

Andra inlägg

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Svensk biogas kan ersätta stora mängder fossilt fartygsbränsle

Sjöfarten visar stort intresse för att ta nästa steg i sin omställning. Att byta till förnybara drivmedel kan bli fullt…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-09

Vårens webbinarier om förnybara drivmedel och system

Vilka råvaror kan vi använda för biodrivmedelsproduktion och hur bör de utvinnas? Vad är potentialen för olika nya framställningstekniker eller…

Läs mer »

Nyheter | 2022-01-28

Shaping the biomass energy discourse

Over a hundred registered participants joined last Friday’s free webinar aimed at bridging knowledge gaps about the use of biomass…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-17

Se alla nyheter »