Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs

I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet, höll på att framställa ett position paper om EU:s uppdaterade förnybarhetsdirektiv, det så kallade RED II. f3 är representerat i plattformens styrgrupp och har medverkat i arbetet. I korthet beskriver dokumentet hur ETIP Bioenergy ser på biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga direktivets mål. Nyckelrekommendationerna är följande:

  • Målen för andelen förnybart i energisektorn, både totalt och för transportsektorn, behöver höjas ytterligare för att Parisavtalet från 2015 ska kunna uppfyllas.
  • Traditionella mobilitetslösningar kommer inte att direkt och helt ersättas av nya, utan alternativen kommer att existera parallellt. Det behövs utvecklingsstrategier om hur olika teknologier och applikationer kan kombineras, integreras och utnyttjas för synergieffekter.
  • EU:s medlemsländer bör sträva mot gemensamma och harmoniserande riktlinjer för att undvika ett lapptäcke av specifika nationella implementeringar av direktivet. Möjligheten för ett medlemsland att sänka fjortonprocentsmålet om andelen konventionella biodrivmedel understiger sju procent bör motverkas då det riskerar att orsaka en fragmenterad drivmedelsmarknad i EU med ett stort antal drivmedelsblandningar.
  • Det är nödvändigt med samsyn och samverkan mellan politiska åtgärder, forskning, innovation och förbättrade finansieringslösningar för alla mobilitetslösningar som kan hjälpa till att nå målen i RED II.
  • Starka och tydliga hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biodrivmedelsråvaror med hänsyn till livscykelperspektiv är centralt. Det krävs mer forskning och utveckling kring hur biodrivmedels hållbarhet mäts på korrekt sätt, också med avseende på beröringspunkter mellan olika sektorer.

Sammantaget argumenterar ETIP Bioenergy för att alla åtgärder är viktiga för att vi ska ha en chans att nå de ambitiösa målen i Parisavtalet. Läs hela dokumentet här.

Andra inlägg

Känd teknik i ny kombination ger mer biodrivmedel

Ett nytt sätt att kombinera termokemiska tekniker kan bidra till målet att minska klimatutsläppen från transportsektorn. I projektet BioFlex…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-06

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Biodrivmedel och elektrifiering spelar olika roller men båda behövs

Biodrivmedel, el eller nåt annat? Svaret om vad som på sikt ska ersätta fossila drivmedel är givetvis inte så enkelt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-12

Webbinarieserien fortsätter den 4 och 11 november

Den 4 respektive 11 november kan du delta i två webbinarier där projektledare för projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-26

Se alla nyheter »