Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs

I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet, höll på att framställa ett position paper om EU:s uppdaterade förnybarhetsdirektiv, det så kallade RED II. f3 är representerat i plattformens styrgrupp och har medverkat i arbetet. I korthet beskriver dokumentet hur ETIP Bioenergy ser på biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga direktivets mål. Nyckelrekommendationerna är följande:

  • Målen för andelen förnybart i energisektorn, både totalt och för transportsektorn, behöver höjas ytterligare för att Parisavtalet från 2015 ska kunna uppfyllas.
  • Traditionella mobilitetslösningar kommer inte att direkt och helt ersättas av nya, utan alternativen kommer att existera parallellt. Det behövs utvecklingsstrategier om hur olika teknologier och applikationer kan kombineras, integreras och utnyttjas för synergieffekter.
  • EU:s medlemsländer bör sträva mot gemensamma och harmoniserande riktlinjer för att undvika ett lapptäcke av specifika nationella implementeringar av direktivet. Möjligheten för ett medlemsland att sänka fjortonprocentsmålet om andelen konventionella biodrivmedel understiger sju procent bör motverkas då det riskerar att orsaka en fragmenterad drivmedelsmarknad i EU med ett stort antal drivmedelsblandningar.
  • Det är nödvändigt med samsyn och samverkan mellan politiska åtgärder, forskning, innovation och förbättrade finansieringslösningar för alla mobilitetslösningar som kan hjälpa till att nå målen i RED II.
  • Starka och tydliga hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biodrivmedelsråvaror med hänsyn till livscykelperspektiv är centralt. Det krävs mer forskning och utveckling kring hur biodrivmedels hållbarhet mäts på korrekt sätt, också med avseende på beröringspunkter mellan olika sektorer.

Sammantaget argumenterar ETIP Bioenergy för att alla åtgärder är viktiga för att vi ska ha en chans att nå de ambitiösa målen i Parisavtalet. Läs hela dokumentet här.

Andra inlägg

Helhetssyn på skogsbaserad värdekedja viktigt för att förstå konkurrensvillkor för biodrivmedel

Vad blir resultatet av en jämförelse av livscykelkostnader för skogsbaserade drivmedel för användning i olika transportsegment i vägtrafiken å ena…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-07

Lunchseminarium om flygets klimatpåverkan med Maria Wetterstrand

Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-12

Nyskapande och radikala idéer utlysta av SIO Bioinnovation

Den 4 december öppnade det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation utlysningen ”Hypotesprövningar steg 1 inom BioInnovation: nyskapande projekt med högre risk”. Syftet…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-10

Registreringen har öppnat för programkonferensen

Nu har registreringen öppnat för den årliga programkonferensen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Årets titel är ”Flera filer mot…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-19

Se alla nyheter »