Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling: Well-to-Wheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context – JEC Report V5.

I korthet redovisar den utfallet av ett omfattande modelleringsarbete där data om råvaror, tekniker och drivmedel som hämtats från både forskningen och industrin har kombinerats för 252 identifierade värdekedjor. Resultaten kan användas i jämförelser mellan klimatnyttan för olika drivmedel, specifikt energianvändning och CO2-emissioner. I version 5 har tunga fordon för första gången inkluderats jämte personbilar. En annan nyhet är analyserna av förutsättningar för uppskalning av olika tekniker, tydliggjorda på TRL- och CRL-nivåer (Technology/Commercial Readiness Level).

-Rapporten fungerar som en databas, men syftet är också att visa upp ett EU-perspektiv.

Det förklarade Marta Yugo, CONCAWE, som arbetat med modelleringarna och som var en av presentatörerna vid ett webbinarium om den nya rapportversionen som hölls för f3:s parter den 14 oktober. Matteo Prussi och Luis De Prada representerade EU-kommissionen respektive EUCAR, European Council for Automotive R&D, som är de två övriga aktörerna bakom rapporten.

Att EU deltagit i arbetet är viktigt, tycker Björn Fredriksson Möller, E.ON, en av f3:s parter som deltog i webbinariet.

-EU:s deltagande gör det svårt att vifta bort rapporten som partsinlaga, inte minst för EU själva. EU bedömer fordon strikt efter avgasrörets utsläpp och utan hänsyn till vilket drivmedel man stoppat in, men den här rapporten pekar på vikten av att se drivmedel och fordon som en kedja för att till exempel göra en bedömning av klimatpåverkan, säger han.

Enligt Matteo Prussi, EU-kommissionen, återstår det att se huruvida det här systemperspektivet kommer att få genomslagskraft i kommande diskussioner om till exempel policyutveckling.

Webbinariet den 14 oktober genomfördes specifikt för parterna inom f3 och samarrangerades av Volvo och f3. Det gav en överblick över innehållet med förklaringar till beräkningar och tydliggjorde vad olika staplar och värden representerar. Deltagarna gavs dessutom möjlighet att sina ställa frågor direkt tre av författarna.

Här finns JEC Report V5 för nedladdning hos EU-kommissionen.

Andra inlägg

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Läs mer »

Nyheter | 2024-04-02

Se alla nyheter »