The project BeWhere – Stake-holder analysis of biofuel production in Sweden will soon be finished. It is the third of a series of projects that has focused on different aspects of optimal localisation of biofuel production in Sweden, carried out within the f3 and Swedish Energy Agency collaborative research program Renewable transportation fuels and systems. A scientific article in Sustainability is the first output from the project. It is titled “Energy System Models as a Means of Visualising Barriers and Drivers of Forest-Based Biofuels: An Interview Study of Developers and Potential Users” and is linked from the project site.

In the study, different stakeholders have been interviewed, representing potential users of the BeWhere model or the model results. The focus has been on how energy system models generally, and the BeWhere model particularly, could be used to illustrate barriers and drivers for forest-based biofuel production. While the interviews revealed some general scepticism regarding models and the kind of questions they can answer, a belief was also expressed that increased complexity might be an advantage in terms of being able to accommodate more barriers against forest biofuels. The study illustrates the complexity of this policy area, where an energy system model can answer some, but never all, ‘what if…?’ questions. The results reveal a need for reformation in energy system modelling in order to more explicitly make society the subject of the work, and also illustrate that the belief in expertise as a tool for consensus-building in decision-making should be questioned.

Other posts

Biodrivmedel är klimat- och kostnadseffektivt för framtida flyg och sjöfart

Förnybara drivmedel för sjöfarten och flyget kommer att spela en nyckelroll för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn och…

Read more »

News | 2022-04-21

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Read more »

News | 2022-06-07

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Read more »

News | 2022-06-22

Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell

Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.

Read more »

News | 2022-10-05

See all news »