Projektet BeWhere – Aktörsinriktad analys av biodrivmedelsproduktion i Sverige är inne i sin slutfas. Det är den tredje delen i en projektserie som kretsar kring olika perspektiv på optimal lokalisering av biodrivmedelsproduktion i Sverige. Som en del av resultaten har projektet nu i oktober publicerat en vetenskaplig artikel i Sustainability. Artikeln finns länkad som resultat från projektets sida.

I studien har olika aktörer intervjuats som representerar potentiella användare av BeWhere-modellen eller resultat från den. Fokus har varit på hur energisystemmodeller i allmänhet och BeWhere i synnerhet kan användas för att illustrera hinder och drivkrafter för skogsbaserad biodrivmedelsproduktion, och hur modeller tolkas av dessa aktörer. Resultaten visar en diskrepans mellan vad aktörerna upplever som de viktigaste hindren och drivkrafterna, och vad som fångas (och kan fångas) av modellen. En slutsats som presenteras i artikeln är att forskare och experter som använder sig av energisystemmodeller bör dels reformera hur man designar, kör och presenterar modeller och modellresultat, dels interagera i högre utsträckning med aktörer från olika sektorer för att mer uttalat involvera de tilltänka mottagarna av resultaten i modellprocessen.

Andra inlägg

Stort intresse för kostnader för fossilfria tunga transporter

Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser. Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-27

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Läs mer »

Nyheter | 2021-02-11

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »