In an article in Ny Teknik, published May 28th, KTH researchers Elisabeth Ekener Petersen and Göran Finnveden debate the different demands put on fossil fuels compared to renewable fuels. The authors rely on results from their recently finished f3 project Social and socioeconomic impacts from vehicle fuels that came to the conclusion that there are substantial negative social impacts from fossil fuels, at the same levels as for biofuels, and that the country of origin seemed to be of more importance that the type of fuel.

Find the article here (in Swedish).

Other posts

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Read more »

News | 2023-04-26

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Read more »

News | 2023-10-12

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Read more »

News | 2023-12-18

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Read more »

News | 2024-03-12

See all news »