In an article in Ny Teknik, published May 28th, KTH researchers Elisabeth Ekener Petersen and Göran Finnveden debate the different demands put on fossil fuels compared to renewable fuels. The authors rely on results from their recently finished f3 project Social and socioeconomic impacts from vehicle fuels that came to the conclusion that there are substantial negative social impacts from fossil fuels, at the same levels as for biofuels, and that the country of origin seemed to be of more importance that the type of fuel.

Find the article here (in Swedish).

Andra inlägg

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

24 ansökningar i vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

För en vecka sedan, den 21 februari, stängde den andra utlysningen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Resultatet blev…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-28

Se hela trafikutskottets öppna utfrågning om en fossiloberoende transportsektor

Den 17 januari höll trafikutskottet en öppen utfrågning om en fossiloberoende transportsektor, mer specifikt var fokus på transportsektorns bidrag till…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-21

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-20

Se alla nyheter »