In an article in Ny Teknik, published May 28th, KTH researchers Elisabeth Ekener Petersen and Göran Finnveden debate the different demands put on fossil fuels compared to renewable fuels. The authors rely on results from their recently finished f3 project Social and socioeconomic impacts from vehicle fuels that came to the conclusion that there are substantial negative social impacts from fossil fuels, at the same levels as for biofuels, and that the country of origin seemed to be of more importance that the type of fuel.
Find the article here (in Swedish).
Andra inlägg
Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas
Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-20
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan
Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…
Läs mer »
Nyheter | 2022-05-25
Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret
Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-03-06