I sin regeringsförklaring den 21 januari deklarerade Stefan Löfven att Sverige nu får en regering som består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna och som samarbetar om budgeten och politikens inriktning på flera områden med Centerpartiet och Liberalerna. Löfven presenterade flera ambitioner, riktlinjer och mål för det politiska samarbetet som är relevanta för området fossilfrihet och transporter och som ska bidra till att minska de klimatpåverkande utsläppen från transportsektorn:

  • Den klimatomställning som krävs är omfattande och kräver fortsatt mycket arbete. Klimatomställningen ska genomsyra politiken. Samhällets utveckling ska vara hållbar. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation.
  • Allt fler långväga godstransporter ska flyttas från lastbil till tåg och sjöfart.
  • Sverige ligger i framkant gällande eldrivna lastbilar och kollektivtrafik och ska fortsätta den utvecklingen.
  • Flygets stora klimatpåverkan ska minska. Klimatkraven på flyget skärps.
  • Det ska gå att ladda och tanka fossilfritt i hela landet.
  • Klimatbonusar och klimatavgifter på personbilar förstärks och förenklas.
  • Inga nya bensin- och dieseldrivna bilar ska säljas efter 2030.
  • Sverige ska utveckla den resurseffektiva, cirkulära och biobaserade ekonomin.

Hela regeringsförklaringen finns att läsa här och det fullständiga utkastet till sakpolitisk överenskommelse mellan S, C, L och Mp med fler detaljer finns här. Utdragen ur regeringsförklaringen ovan relaterar främst till punkterna 31, 32 och 35.

Transportfrågorna får ny hemvist inom departementsstrukturen och kommer att hanteras av det nyinrättade Infrastrukturdepartementet, vars frågor tidigare legat under Näringsdepartementet. Ansvarigt statsråd blir Tomas Eneroth (S), Infrastrukturminister.

Foto: Ingemar Edfalk/Sveriges riksdag

Other posts

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Read more »

News | 2023-04-26

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Read more »

News | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Read more »

News | 2023-12-18

f3 hörs i podden Innovationslandet

Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…

Read more »

News | 2024-04-02

See all news »