Is there an optimal choice? A new study compares climate benefits, costs and resource efficiency for twelve biofuels produced from forest residues.
The analysis is developed for decision-makers in industry and politics to facilitate well-founded decisions about, for example, investments and the design of instruments.
The study includes eight drop-in fuels and four single-molecular fuels, all of which meet the EU’s sustainability criteria.
The entire value chain from raw materials for use in cars and trucks has been analyzed and the calculations represent costs for commercially mature technologies.
It is not possible to give a straight answer as to whether drop-in or single-molecule fuels is the preferred strategy for Sweden, as different factors must be weighed against each other before a decision is made. But the analysis shows which biofuels are most promising in terms of climate benefits, costs and resource efficiency.
At present, our vehicles and infrastructure are suitable for drop-in fuels, while the use of single-molecule fuels requires new vehicles and new infrastructure. However, single-molecule fuels are more resource efficient and have a better overall economic performance than drop-in fuels. This could justify the investment required, especially for heavy-duty vehicles.
The project has been carried out within the collaborative research program Renewable transportation fuels and systems, financed jointly by the Swedish Energy Agency and f3 Centre.
Other posts
Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster
Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…
Read more »
News | 2025-03-13
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Read more »
News | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Read more »
News | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Read more »
News | 2024-08-15