Finns det ett optimalt val? Ny studie jämför klimatnytta, kostnader och resurseffektivitet för tolv biodrivmedel från skogsrester.

Analysen är framtagen för beslutsfattare inom industri och politik för att underlätta välgrundade beslut om till exempel investeringar och utformning av styrmedel.

I studien ingår åtta drop in-bränslen och fyra enmolekylära bränslen som samtliga klarar EU:s hållbarhetskriterier.

Hela kedjan från råmaterial till användning i bilar och lastbilar har analyserats och beräkningarna representerar kostnader för kommersiellt mogna tekniker.

Det går inte att entydigt avgöra om drop in- eller enmolekylära drivmedel är den föredragna strategin för Sverige eftersom olika faktorer måste vägas mot varandra före beslut. Men analysen visar vilka biodrivmedel som är mest lovande avseende klimatnytta, kostnader och resurseffektivitet.

I dagsläget har vi fordon och infrastruktur som passar för drop in-bränslen, medan användningen av enmolekylära drivmedel kräver nya fordon och ny infrastruktur. De enmolekylära drivmedlen är dock mer resurseffektiva och har en bättre övergripande ekonomisk prestanda än drop in-bränslen, vilket skulle kunna motivera de investeringar som krävs, särskilt för tunga fordon.

Projektet har genomförts inom ramen för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som samfinansieras av Energimyndigheten och f3 Centre.

Andra inlägg

Lär om elektrobränslen och elvägar på två nya faktablad

f3 har faktablad inom flera olika ämneskategorier som handlar om transportsektorns hållbara energiförsörjning. Nu finns två nya faktablad publicerade, ett…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-11

Mer biodrivmedel med el-boostad process

Produktionen av biodrivmedel från biomassa kan bli upp till 30 procent effektivare om processen tillförs elenergi. Den mest lovande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-13

Aktörssamverkan ger viktig kunskap till styrmedelsutveckling för ett fossilfritt jordbruk

Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-12

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Se alla nyheter »