Today’s road freight vehicles are mainly fuelled with die­sel and use a significant fraction of the global fossil oil production. Without further policy efforts, oil demand from road freight vehicles is projected to increase considerably. Several measures to lower greenhous gas (GHG) emissions seem mainly viable for medium size distribution trucks, such as the use of renewable fuels, electrifica­tion and the use of fuel cells. However, for heavy duty long-haul trucks the possible alternatives to diesel are less clear.

Ingemar Magnusson, Volvo Group Trucks Technology, has been the manager of a project that adresses the challenge of switching to new fuels for heavy duty long-haul trucks. By examining available life cycle assessment (LCA) studies on road freight vehicles, the project has tried to conclude what the options are.

The full report, written in cooperation with participants from Chalmers, is available here.

Other posts

Lena Heuts är ny klusterledare för f3

Snart är en ny klusterledare på plats för f3! Det kommer att vara Lena Heuts som träder in i rollen…

Read more »

News | 2025-10-14

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Read more »

News | 2025-06-27

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Read more »

News | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Read more »

News | 2024-12-03

See all news »