Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Utsåld konferens om hållbara drivmedel

Förra veckans konferens mellan norska Bio4Fuels, brittiska Supergen Bioenergy och svenska samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system blev ett välbesökt event…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-11

24 ansökningar i vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

För en vecka sedan, den 21 februari, stängde den andra utlysningen inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Resultatet blev…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-28

Tvådelad vetenskaplig publicering om utvärdering av produktionsvägar för skogsbaserade biodrivmedel

I april 2018 kunde vi publicera en sammanfattande rapport på svenska från samverkansprogramprojektet Teknoekonomisk utvärdering av kortsiktiga och långsiktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-22

Vilken roll spelar styrning av nätverk för nya hållbara teknologier?

Samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier har i januari publicerat en artikel i vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-20

Se alla nyheter »