Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Nu kan du titta på årets programkonferens

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system genomför årligen en programkonferens där resultat från projekt inom programmet presenteras externt. I år…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-01

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Webinarier om resultat från samverkansprogrammet inleds i höst

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system inleder i höst en serie webinarier där resultaten från projekt i programmet presenteras kortfattat och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-08-18

Så kan biogas slå igenom i transportsektorn

Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala transportsektorn. Beslutsfattare som vill påskynda utvecklingen kan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-04

Se alla nyheter »