Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Första koordinatorträffen på distans

I vanliga fall träffas f3:s koordinatorer två gånger årligen hos någon av f3:s parter för att ägna en dag åt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-05-11

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Studiebesök längs den lokala biogaskedjan

Den 27 november fick f3:s koordinatorgrupp  följa biogasens resa från reningsverket ända fram till kollektivtrafikens busstankar. Det var E.on Malmö…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-02

Tredje utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system

Nu pågår den tredje utlysningen i andra programperioden av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Utlysningen stänger…

Läs mer »

Nyheter | 2019-10-21

Se alla nyheter »