Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Gröna näringar blir grönare med alkoholer

Klimatskadliga utsläpp från arbetsmaskiner kan närma sig noll med förnybara alkoholer som drivmedel i stället för diesel visar nya…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-26

22 ansökningar i senaste utlysningen

22 ansökningar och ett samlat sökt belopp på ca 30 miljoner kronor. Det är resultatet av den tredje utlysningen i…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-04

Nytt faktablad om bioflygbränsle

Jet A1, också benämnt som flygfotogen eller jetbränsle, är det drivmedel som används i flygplan och helikoptrar drivna med jetmotorer.

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-11

f3-faktablad om förändrad markanvändning publicerat

I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-10

Se alla nyheter »