Dagens godstransporter använder i stor utsträckning fossila drivmedel, och utan politiska åtgärder verkar oljeberoendet öka. Det finns flera sätt för att minska utsläppen av växthusgaser för medelstora fordon, men alternativen till diesel för tunga långdistansfordon är mindre tydliga.

Livscykelanalys (LCA) kan vara ett viktigt verktyg för att vägleda beslutsfattare och för att styra den tekniska utvecklingen. Ingemar Magnusson, Volvo GTT, har lett ett f3-projekt som jämfört olika LCA för godstransporter och försökt utreda vilka alternativ som finns för att skifta drivmedel.

Rapporten, som skrivits tillsammans med deltagare från Chalmers, finns i sin helhet här.

Andra inlägg

Biojetutredningen föreslår lag om reduktionsplikt för flyget

Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-07

Att välja metod eller välja resultat

Redan 2016 presenterades resultat från projektet Metodvalets inverkan på klimatpåverkansbedömning av biodrivmedel och annan skogsråvaruanvändning. Sedan dess har resultaten lyfts…

Läs mer »

Nyheter | 2018-08-07

Möjliga kostnads- och klimatfördelar för förnybar elektrovätgas i svensk industri

Sveriges nationella mål om fossilfrihet och ett klimatneutralt samhälle är beroende av förnybara drivmedel, industrins avfossilisering och utveckling av ett…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-03

Fortsatt utveckling av teknikspår för biodrivmedel från skogen krävs för kommerialisering

Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Teknoekonomisk utvärdering av kortsiktiga och långsiktiga teknikspår för integrerad biodrivmedelsproduktion har studerat fyra teknikspår som representerar två…

Läs mer »

Nyheter | 2018-04-09

Se alla nyheter »