Runt 2015 blev HVO en populär inblandningskomponent i drivmedel i Sverige, bland annat för att den kan tankas direkt i dagens fordon. Men för att kunna producera de efterfrågade mängderna måste vi importera en stor del av råvaran. Kan oljedådra vara ett inhemskt alternativ?

Snart avslutas en studie om inhemska råvaror för HVO-produktion och redan den 5 oktober kan du höra mer om resultaten i ett kostnadsfritt webbinarium.

Hanna Karlsson Potter, SLU, är projektledare för studien.

– Vi fokuserar på råvaror för HVO som kan produceras i Norden – i ett kallare klimat och av restströmmar som finns här, berättar hon.

Efter en inledande bred kartläggning av vilka råvaror det skulle kunna handla om och vilken potential de bedöms ha, valdes två råvaror ut för fördjupat fokus: oljedådra (lat. camelina) som fånggröda samt oljejäst från lignocellulosa. Urvalet gjordes i samråd med industriparter i referensgruppen.

Flersidig nytta med oljedådra

För att använda oljejäst som HVO-råvara fann man att det krävs tekniksatsningar på framställning av olja från lignocellulosa. För oljedådran är det främst erfarenheter av odling i Norden som behöver öka.

– De försök som vi hittat har mest gjorts i Nordamerika, så vi vet inte hur det funkar i Sverige, säger Hanna Karlsson Potter.

Men enligt henne har grödan mycket som talar för sig. Oljedådra är undantagen från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Fler fördelar kommer av att odla den som fånggröda.

– Fånggrödor hjälper till att minska erosion när man odlar något på vintern, och dessutom kan risken för näringsläckage minska. Oljedådra skulle också kunna gynna pollinerare då den blommar tidigt på våren. Om den odlas på marginalmarker eller som fånggröda kan den bidra till ökad produktion från befintlig jordbruksmark, vilket är väldigt resurseffektivt.

Hanna Karlsson Potter tror att det behövs mer ljus på råvaror för biodrivmedelsproduktion, vilka alternativ vi har och vad vi kan göra med dem. Det är viktigt att lyfta fram också andra delar av värdekedjan för bioenergi än bara slutanvändningen.


Bild från Wikipedia, Oljedådra (Foto: Fornax).

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »