Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men 2018 var bara 5 procent av de 14 TWh HVO som såldes på den svenska marknaden producerad av inhemska råvaror.

Möjligheterna att öka användningen av inhemsk råvara för HVO-produktion i Sverige undersöks just nu i det pågående projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan. En delstudie i projektet har handlat om att kartlägga den potentiella tillgången på inhemsk råvara för HVO-produktion, idag (år 2020) och i framtiden (år 2050) och nu finns resultaten från den tillgängliga.

I delstudiens potentialbedömning inkluderades råvaror som redan används idag, som tallolja och använd matolja, liksom råvaror med potential att användas i framtiden, som oljor framställda med hjälp av jästsvampar och alger. Fokus var på råvaror som kan produceras under nordiska förhållanden.

Resultaten indikerar att råmaterial baserade på lignocellulosa, som skogsrester, har en hög framtida potential som råvara för HVO-produktion. 2050 skulle den ekonomiska potentialen årligen kunna ligga på 7 TWh. Det förutsätter dock utveckling av vissa ännu ej etablerade tekniker som används för att omvandla lignocellulosa till olja som i sin tur kan användas i HVO-produktion.

Den inhemska tillgången på använd matolja från hushåll och restauranger och fett från slakteriavfall bedömdes ha en relativt liten teknisk potential; 0,13 TWh per år (år 2020) respektive 0,53 TWh per år (år 2050). Även odling av oljegrödor som oljedådra och raps för HVO-produktion har relativt låg potential, men de är intressanta för att de är livsmedelsgrödor som kan undantas från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Därmed kan efterfrågan på dessa grödor komma att öka i framtiden.

Ladda ner delrapporten här.

Andra inlägg

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

Se alla nyheter »