Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men 2018 var bara 5 procent av de 14 TWh HVO som såldes på den svenska marknaden producerad av inhemska råvaror.

Möjligheterna att öka användningen av inhemsk råvara för HVO-produktion i Sverige undersöks just nu i det pågående projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan. En delstudie i projektet har handlat om att kartlägga den potentiella tillgången på inhemsk råvara för HVO-produktion, idag (år 2020) och i framtiden (år 2050) och nu finns resultaten från den tillgängliga.

I delstudiens potentialbedömning inkluderades råvaror som redan används idag, som tallolja och använd matolja, liksom råvaror med potential att användas i framtiden, som oljor framställda med hjälp av jästsvampar och alger. Fokus var på råvaror som kan produceras under nordiska förhållanden.

Resultaten indikerar att råmaterial baserade på lignocellulosa, som skogsrester, har en hög framtida potential som råvara för HVO-produktion. 2050 skulle den ekonomiska potentialen årligen kunna ligga på 7 TWh. Det förutsätter dock utveckling av vissa ännu ej etablerade tekniker som används för att omvandla lignocellulosa till olja som i sin tur kan användas i HVO-produktion.

Den inhemska tillgången på använd matolja från hushåll och restauranger och fett från slakteriavfall bedömdes ha en relativt liten teknisk potential; 0,13 TWh per år (år 2020) respektive 0,53 TWh per år (år 2050). Även odling av oljegrödor som oljedådra och raps för HVO-produktion har relativt låg potential, men de är intressanta för att de är livsmedelsgrödor som kan undantas från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Därmed kan efterfrågan på dessa grödor komma att öka i framtiden.

Ladda ner delrapporten här.

Andra inlägg

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Betydelsen av styrmedel för hållbara värdekedjor för biodrivmedel

För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-07

Så kan biogas slå igenom i transportsektorn

Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala transportsektorn. Beslutsfattare som vill påskynda utvecklingen kan…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-04

Se alla nyheter »