Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men 2018 var bara 5 procent av de 14 TWh HVO som såldes på den svenska marknaden producerad av inhemska råvaror.
Möjligheterna att öka användningen av inhemsk råvara för HVO-produktion i Sverige undersöks just nu i det pågående projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan. En delstudie i projektet har handlat om att kartlägga den potentiella tillgången på inhemsk råvara för HVO-produktion, idag (år 2020) och i framtiden (år 2050) och nu finns resultaten från den tillgängliga.
I delstudiens potentialbedömning inkluderades råvaror som redan används idag, som tallolja och använd matolja, liksom råvaror med potential att användas i framtiden, som oljor framställda med hjälp av jästsvampar och alger. Fokus var på råvaror som kan produceras under nordiska förhållanden.
Resultaten indikerar att råmaterial baserade på lignocellulosa, som skogsrester, har en hög framtida potential som råvara för HVO-produktion. 2050 skulle den ekonomiska potentialen årligen kunna ligga på 7 TWh. Det förutsätter dock utveckling av vissa ännu ej etablerade tekniker som används för att omvandla lignocellulosa till olja som i sin tur kan användas i HVO-produktion.
Den inhemska tillgången på använd matolja från hushåll och restauranger och fett från slakteriavfall bedömdes ha en relativt liten teknisk potential; 0,13 TWh per år (år 2020) respektive 0,53 TWh per år (år 2050). Även odling av oljegrödor som oljedådra och raps för HVO-produktion har relativt låg potential, men de är intressanta för att de är livsmedelsgrödor som kan undantas från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Därmed kan efterfrågan på dessa grödor komma att öka i framtiden.
Andra inlägg
På rätt väg? Delta i Stockholm den 8 juni!
Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…
Läs mer »
Nyheter | 2022-03-25
Biodrivmedel är klimat- och kostnadseffektivt för framtida flyg och sjöfart
Förnybara drivmedel för sjöfarten och flyget kommer att spela en nyckelroll för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn och…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-21
Flera vägar leder rätt
Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-17
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05