Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men 2018 var bara 5 procent av de 14 TWh HVO som såldes på den svenska marknaden producerad av inhemska råvaror.

Möjligheterna att öka användningen av inhemsk råvara för HVO-produktion i Sverige undersöks just nu i det pågående projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan. En delstudie i projektet har handlat om att kartlägga den potentiella tillgången på inhemsk råvara för HVO-produktion, idag (år 2020) och i framtiden (år 2050) och nu finns resultaten från den tillgängliga.

I delstudiens potentialbedömning inkluderades råvaror som redan används idag, som tallolja och använd matolja, liksom råvaror med potential att användas i framtiden, som oljor framställda med hjälp av jästsvampar och alger. Fokus var på råvaror som kan produceras under nordiska förhållanden.

Resultaten indikerar att råmaterial baserade på lignocellulosa, som skogsrester, har en hög framtida potential som råvara för HVO-produktion. 2050 skulle den ekonomiska potentialen årligen kunna ligga på 7 TWh. Det förutsätter dock utveckling av vissa ännu ej etablerade tekniker som används för att omvandla lignocellulosa till olja som i sin tur kan användas i HVO-produktion.

Den inhemska tillgången på använd matolja från hushåll och restauranger och fett från slakteriavfall bedömdes ha en relativt liten teknisk potential; 0,13 TWh per år (år 2020) respektive 0,53 TWh per år (år 2050). Även odling av oljegrödor som oljedådra och raps för HVO-produktion har relativt låg potential, men de är intressanta för att de är livsmedelsgrödor som kan undantas från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Därmed kan efterfrågan på dessa grödor komma att öka i framtiden.

Ladda ner delrapporten här.

Andra inlägg

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Läs mer »

Nyheter | 2021-02-11

Ekonomi och motorer på plats innan klimatvinster kan tas ut

Fossil diesel har traditionellt varit det i särklass vanligaste bränslet för traktorer, hjullastare och andra arbetsmaskiner. Idag vet man en…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-23

Webinarium om verktyg för lokal biogasutveckling den 4 november

Det andra webinariet i höstens serie med presentationer av resultat från projekt inom samverkansprogrammet genomförs den 4 november och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-17

Se alla nyheter »