Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men 2018 var bara 5 procent av de 14 TWh HVO som såldes på den svenska marknaden producerad av inhemska råvaror.

Möjligheterna att öka användningen av inhemsk råvara för HVO-produktion i Sverige undersöks just nu i det pågående projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan. En delstudie i projektet har handlat om att kartlägga den potentiella tillgången på inhemsk råvara för HVO-produktion, idag (år 2020) och i framtiden (år 2050) och nu finns resultaten från den tillgängliga.

I delstudiens potentialbedömning inkluderades råvaror som redan används idag, som tallolja och använd matolja, liksom råvaror med potential att användas i framtiden, som oljor framställda med hjälp av jästsvampar och alger. Fokus var på råvaror som kan produceras under nordiska förhållanden.

Resultaten indikerar att råmaterial baserade på lignocellulosa, som skogsrester, har en hög framtida potential som råvara för HVO-produktion. 2050 skulle den ekonomiska potentialen årligen kunna ligga på 7 TWh. Det förutsätter dock utveckling av vissa ännu ej etablerade tekniker som används för att omvandla lignocellulosa till olja som i sin tur kan användas i HVO-produktion.

Den inhemska tillgången på använd matolja från hushåll och restauranger och fett från slakteriavfall bedömdes ha en relativt liten teknisk potential; 0,13 TWh per år (år 2020) respektive 0,53 TWh per år (år 2050). Även odling av oljegrödor som oljedådra och raps för HVO-produktion har relativt låg potential, men de är intressanta för att de är livsmedelsgrödor som kan undantas från begränsningen om användningen av livsmedelsgrödor för biobränsleproduktion i EU:s förnybartdirektiv. Därmed kan efterfrågan på dessa grödor komma att öka i framtiden.

Ladda ner delrapporten här.

Andra inlägg

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Se alla nyheter »