Den 13 december publicerades en artikel på DN Debatt där forskarna Stefan Wirsenius och Timothy D Searchinger skriver att det nya lagkravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel (den så kallade reduktionsplikten som infördes den 1 juli 2018) tvärtemot sin avsikt kommer att öka utsläppen av koldioxid. Denna slutsats har de dragit genom att anta att om vi inte odlat råvaror för att producera biodrivmedel så skulle det växa skog på samma mark. Utifrån detta antagande hävdar de att biodrivmedlen antingen orsakar avskogning eller står i vägen för etablering av ny skog som binder in koldioxid.

Under torsdagen den 13 och fredagen den 14 december publicerades fyra repliker på artikeln, på tre av dessa är flera av f3:s parter medförfattare. I dessa repliker framförde flera av f3:s parter från både akademi, institut och industri kritik mot Wirsenius och Searchingers forskningsresultat. Den grundar sig i att Wirsenius och Searchinger bland annat inte tagit hänsyn till flera viktiga aspekter, och därmed inte utvärderat biodrivmedels möjligheter på ett rättvisande sätt. Vidare har deras metodik kritiserats. Wirsenius och Searchinger generaliserar resultaten från sin studie av biodrivmedel som utgår från åkergrödor eller plantager till att gälla andra typer av drivmedel med helt andra förutsättningar, vilket gör att deras slutsatser om biodrivmedels klimatprestanda blir totalt missvisande.

Sammanfattningsvis visar denna debatt än en gång på komplexiteten i omställningen till en förnybara transportsektor och vikten av ett systemperspektiv som baseras på bästa tillgängliga kunskap för att välja de rätta framtidslösningarna.

Här länkar vi samtliga artiklar i replikväxlingen:

Other posts

Radical improvements in biojetfuel production technology

The technology for producing enough biofuel to meet the need from the Swedish domestic flights is already in place. Now,…

Read more »

News | 2021-05-19

Annual report for 2020

We have now published the annual report för 2020, summarizing projects and activities that took place during last year. Despite…

Read more »

News | 2021-03-19

Olika lösningar för transportsektorns klimatomställning

Transportsektorns klimatmål hänger starkt ihop med dess energiförsörjning. Möjligheterna för att nå målen kan därför hittas på många områden. Den…

Read more »

News | 2021-02-11

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Read more »

News | 2020-10-20

See all news »