Den 13 december publicerades en artikel på DN Debatt där forskarna Stefan Wirsenius och Timothy D Searchinger skriver att det nya lagkravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel (den så kallade reduktionsplikten som infördes den 1 juli 2018) tvärtemot sin avsikt kommer att öka utsläppen av koldioxid. Denna slutsats har de dragit genom att anta att om vi inte odlat råvaror för att producera biodrivmedel så skulle det växa skog på samma mark. Utifrån detta antagande hävdar de att biodrivmedlen antingen orsakar avskogning eller står i vägen för etablering av ny skog som binder in koldioxid.

Under torsdagen den 13 och fredagen den 14 december publicerades fyra repliker på artikeln, på tre av dessa är flera av f3:s parter medförfattare. I dessa repliker framförde flera av f3:s parter från både akademi, institut och industri kritik mot Wirsenius och Searchingers forskningsresultat. Den grundar sig i att Wirsenius och Searchinger bland annat inte tagit hänsyn till flera viktiga aspekter, och därmed inte utvärderat biodrivmedels möjligheter på ett rättvisande sätt. Vidare har deras metodik kritiserats. Wirsenius och Searchinger generaliserar resultaten från sin studie av biodrivmedel som utgår från åkergrödor eller plantager till att gälla andra typer av drivmedel med helt andra förutsättningar, vilket gör att deras slutsatser om biodrivmedels klimatprestanda blir totalt missvisande.

Sammanfattningsvis visar denna debatt än en gång på komplexiteten i omställningen till en förnybara transportsektor och vikten av ett systemperspektiv som baseras på bästa tillgängliga kunskap för att välja de rätta framtidslösningarna.

Här länkar vi samtliga artiklar i replikväxlingen:

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Läs mer »

Nyheter | 2024-03-12

Se alla nyheter »