Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål om minskade koldioxidutsläpp från och med 2025 (15 %), och vägledande mål för 2030 (30 %). Minskningarna görs relativt år 2019 i registrerade fordons deklarationer. Enligt direktivet är det CO2-utsläppen från fordonet som räknas, oavsett fossilt eller förnybart ursprung hos drivmedlet. Det innebär att direktivet inte har något Well-to-tank-perspektiv, och att fordonstillverkarna inte får någon kredit i att uppfylla målen för produkter som kan använda förnybara bränslen.

Även det så kallade ”Clean Vehicle Directive”, direktivet om rena och energieffektiva fordon, förväntas bli betydelsefullt för flera branscher. Direktivet reglerar offentlig upphandling av fordon och väntas få stor påverkan vid framtida upphandlingar av bussar, sopbilar, färdtjänst, bilar och andra tjänstefordon inom bland annat offentlig sektor. Revideringen av direktivet görs för att förstärka den offentliga upphandlingens betydelse för att främja marknadsintroduktionen av rena och energieffektiva vägfordon.

Enligt nuvarande förslag till direktivet kännetecknas ett ”rent fordon” av de drivmedel som omfattas av infrastrukturdirektivet, det vill säga ED95, HVO, FAME, metangas (både fossil och biogas) med flera. Drivmedel som utesluts är de som betecknas med hög risk på ILUC-listan, t.ex. palmoljebaserade drivmedel. Direktivet innehåller också en definition på nollemissionsfordon.

På Sveriges riksdags webb kan man läsa mer om förslagen till de ändrade direktiven:

Other posts

Two articles published on multi-aspect evaluation of integrated forest-based biofuel production pathways

In April 2018, we could publish a conclusing report in Swedich from the project Techno-economics of long and short term…

Read more »

News | 2019-02-22

Five new project starting within the collaborative research program

The call for projects in the f3 and Swedish Energy Agency collaborative research program Renewable transportation fuels and systems earlier…

Read more »

News | 2018-09-27

Parallel development of assessment methodologies and policy tools support sustainability of complex bioenergy systems

The sustainability performance of bioenergy and biofuels is debated, both within the scientific community and in society. Sometimes conflicting views…

Read more »

News | 2018-06-19

Is there a favourable policy mix for development of biorefinery concepts?

A biorefinery co-produces various high-quality products such as biofuels, chemicals, electricity and heat from a biomass-based commodity. Although there are…

Read more »

News | 2018-05-15

See all news »