Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål om minskade koldioxidutsläpp från och med 2025 (15 %), och vägledande mål för 2030 (30 %). Minskningarna görs relativt år 2019 i registrerade fordons deklarationer. Enligt direktivet är det CO2-utsläppen från fordonet som räknas, oavsett fossilt eller förnybart ursprung hos drivmedlet. Det innebär att direktivet inte har något Well-to-tank-perspektiv, och att fordonstillverkarna inte får någon kredit i att uppfylla målen för produkter som kan använda förnybara bränslen.

Även det så kallade ”Clean Vehicle Directive”, direktivet om rena och energieffektiva fordon, förväntas bli betydelsefullt för flera branscher. Direktivet reglerar offentlig upphandling av fordon och väntas få stor påverkan vid framtida upphandlingar av bussar, sopbilar, färdtjänst, bilar och andra tjänstefordon inom bland annat offentlig sektor. Revideringen av direktivet görs för att förstärka den offentliga upphandlingens betydelse för att främja marknadsintroduktionen av rena och energieffektiva vägfordon.

Enligt nuvarande förslag till direktivet kännetecknas ett ”rent fordon” av de drivmedel som omfattas av infrastrukturdirektivet, det vill säga ED95, HVO, FAME, metangas (både fossil och biogas) med flera. Drivmedel som utesluts är de som betecknas med hög risk på ILUC-listan, t.ex. palmoljebaserade drivmedel. Direktivet innehåller också en definition på nollemissionsfordon.

På Sveriges riksdags webb kan man läsa mer om förslagen till de ändrade direktiven:

Other posts

The f3 annual report for 2018 is available

Curious about what activities took place within f3 during 2018? Find out about published reports, new projects, arranged events and…

Read more »

News | 2019-04-09

What is the role of network management in development of new sustainable technologies?

The project An innovation policy framework and policy options for the development of biorefineries that finished in June 2018 is…

Read more »

News | 2019-02-20

Welcome VTI, new member in f3

On 29 January, a unanimous general assembly decided to welcome VTI, the Swedish National Road and Transport Research Institute, as…

Read more »

News | 2019-01-30

How can we evaluate future biorefinery concepts today?

The number of possible combinations of feedstock, feedstock pre-treatment, and downstream pro­cesses for large-scale production of different types of biofuel…

Read more »

News | 2018-09-19

See all news »