EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg. Ökad användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen ska få de två sektorerna att ta sikte på EU:s klimatmål för 2030 och 2050.
EU:s förnybartdirektiv, eller Renewable Energy Directive (RED), sätter det övergripande målet för transportsektorn samt definierar och ställer hållbarhetskrav på olika typer av förnybara drivmedel.
De nya förordningarna för sjöfart och flyg sätter sedan specifika krav för hur dessa sektorer ska bidra till måluppfyllelsen för transportsektorn som helhet, enligt RED. De specifika kraven ska accelerera omställningen av flyget samt till att öka användningen av förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfarten.
f3 publicerar nu fakta om förordningarna som beskriver de huvudsakliga bestämmelserna. Här kan du läsa mer och ladda ner en PDF av faktan.
Andra inlägg
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
f3 hörs i podden Innovationslandet
Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…
Läs mer »
Nyheter | 2024-04-02
Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället
En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…
Läs mer »
Nyheter | 2024-03-12
Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel
Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…
Läs mer »
Nyheter | 2023-12-18