Den 13 december publicerades en artikel på DN Debatt där forskarna Stefan Wirsenius och Timothy D Searchinger skriver att det nya lagkravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel (den så kallade reduktionsplikten som infördes den 1 juli 2018) tvärtemot sin avsikt kommer att öka utsläppen av koldioxid. Denna slutsats har de dragit genom att anta att om vi inte odlat råvaror för att producera biodrivmedel så skulle det växa skog på samma mark. Utifrån detta antagande hävdar de att biodrivmedlen antingen orsakar avskogning eller står i vägen för etablering av ny skog som binder in koldioxid.

Under torsdagen den 13 och fredagen den 14 december publicerades fyra repliker på artikeln, på tre av dessa är flera av f3:s parter medförfattare. I dessa repliker framförde flera av f3:s parter från både akademi, institut och industri kritik mot Wirsenius och Searchingers forskningsresultat. Den grundar sig i att Wirsenius och Searchinger bland annat inte tagit hänsyn till flera viktiga aspekter, och därmed inte utvärderat biodrivmedels möjligheter på ett rättvisande sätt. Vidare har deras metodik kritiserats. Wirsenius och Searchinger generaliserar resultaten från sin studie av biodrivmedel som utgår från åkergrödor eller plantager till att gälla andra typer av drivmedel med helt andra förutsättningar, vilket gör att deras slutsatser om biodrivmedels klimatprestanda blir totalt missvisande.

Sammanfattningsvis visar denna debatt än en gång på komplexiteten i omställningen till en förnybara transportsektor och vikten av ett systemperspektiv som baseras på bästa tillgängliga kunskap för att välja de rätta framtidslösningarna.

Här länkar vi samtliga artiklar i replikväxlingen:

Other posts

New report analyses stimulation of employment and economic activities along biomass and transport fuel value chains

What are the socio-economic and environmental co-benefits related to biofuels produc­tion for the transport sector? How can we measure values…

Read more »

News | 2019-03-01

Welcome VTI, new member in f3

On 29 January, a unanimous general assembly decided to welcome VTI, the Swedish National Road and Transport Research Institute, as…

Read more »

News | 2019-01-30

Call for projects opens today!

Take part in developing the use of sustainable renewable transportation fuels through system analyses Today 5 November 2018, a new…

Read more »

News | 2018-11-05

Five new project starting within the collaborative research program

The call for projects in the f3 and Swedish Energy Agency collaborative research program Renewable transportation fuels and systems earlier…

Read more »

News | 2018-09-27

See all news »