Den 13 december publicerades en artikel på DN Debatt där forskarna Stefan Wirsenius och Timothy D Searchinger skriver att det nya lagkravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel (den så kallade reduktionsplikten som infördes den 1 juli 2018) tvärtemot sin avsikt kommer att öka utsläppen av koldioxid. Denna slutsats har de dragit genom att anta att om vi inte odlat råvaror för att producera biodrivmedel så skulle det växa skog på samma mark. Utifrån detta antagande hävdar de att biodrivmedlen antingen orsakar avskogning eller står i vägen för etablering av ny skog som binder in koldioxid.

Under torsdagen den 13 och fredagen den 14 december publicerades fyra repliker på artikeln, på tre av dessa är flera av f3:s parter medförfattare. I dessa repliker framförde flera av f3:s parter från både akademi, institut och industri kritik mot Wirsenius och Searchingers forskningsresultat. Den grundar sig i att Wirsenius och Searchinger bland annat inte tagit hänsyn till flera viktiga aspekter, och därmed inte utvärderat biodrivmedels möjligheter på ett rättvisande sätt. Vidare har deras metodik kritiserats. Wirsenius och Searchinger generaliserar resultaten från sin studie av biodrivmedel som utgår från åkergrödor eller plantager till att gälla andra typer av drivmedel med helt andra förutsättningar, vilket gör att deras slutsatser om biodrivmedels klimatprestanda blir totalt missvisande.

Sammanfattningsvis visar denna debatt än en gång på komplexiteten i omställningen till en förnybara transportsektor och vikten av ett systemperspektiv som baseras på bästa tillgängliga kunskap för att välja de rätta framtidslösningarna.

Här länkar vi samtliga artiklar i replikväxlingen:

Andra inlägg

Shaping the biomass energy discourse

Over a hundred registered participants joined last Friday’s free webinar aimed at bridging knowledge gaps about the use of biomass…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-17

Svenska HVO-råvaror presenterades i webbinarium

Det finns flera alternativ till importerade råvaror för den svenska HVO-produktionen. I projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan pekar man ut…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-11

Drivmedelsjämförelse som underlättar för beslutsfattare

Finns det ett optimalt val? Ny studie jämför klimatnytta, kostnader och resurseffektivitet för tolv biodrivmedel från skogsrester. Analysen är framtagen…

Läs mer »

Nyheter | 2021-08-23

Aktörssamverkan ger viktig kunskap till styrmedelsutveckling för ett fossilfritt jordbruk

Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-12

Se alla nyheter »