Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser.

Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som tagits fram i projektet Fossilfri framdrift för tunga långväga godstransporter på väg (KNOGA) när hon presenterade resultaten i ett webbinarium den 25 maj.

Inom projektet har datan använts för att se hur kostnader och risker fördelar sig mellan nyckelaktörer inom transportsektorn när det gäller att hitta alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar. Beräkningarna har gjorts i tidsperspektiven 2030 och 2045 och under alla undersökta förutsättningar visar resultaten att batteridrift kan ge en lägre relativ mobilitetskostnad än dieseldrift för båda årtalen.

Drygt 50 personer anslöt till webbinariet och många frågor ställdes i den frågestund som följde på presentationen. Missade du tillfället? På projektets sida kan du se en inspelning. Där finns också projektrapporten och en populärvetenskaplig sammanfattning att ladda ner.

Other posts

Lena Heuts är ny klusterledare för f3

Snart är en ny klusterledare på plats för f3! Det kommer att vara Lena Heuts som träder in i rollen…

Read more »

News | 2025-10-14

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Read more »

News | 2025-06-27

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Read more »

News | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Read more »

News | 2024-12-03

See all news »