Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat såväl som slutsatser. Risken finns att rekommendationerna för hur man kan förbättra miljöprestandan för ett drivmedel blir spretiga, något som kan skapa osäkerheter för producenter. Vilket drivmedel ska man satsa på? Går det att uppnå internationell harmonisering av LCA-metodik när utbudet av ramverk är så stort?

Den 14 december genomförs ett webbinarium som fördjupar sig i just dessa frågor. Utgångspunkten är arbetet i samverkansprogramprojektet Konsekvenser av motstridiga LCA-regelverk för producenter och användare av drivmedel.

Här kan du läsa mer om webbinariet och anmälda dig kostnadsfritt.

Webbinariet hålls på engelska.

Andra inlägg

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-27

Biodrivmedel – the basics

Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-18

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Se alla nyheter »