Om projektet
Sverige har som mål att nå en fossilfri fordonsflotta till 2030. På kort sikt behövs biodrivmedel som kan användas i befintliga fordon och i befintlig infrastruktur (bensin- eller dieselidentiska; drop-in-bränslen ). Energimyndigheten har här pekat ut drivmedelstillverkning från främst lignin som ett strategiskt prioriterat område. På längre sikt fokuseras av energi- och resursskäl främst på höginblandade eller rena biodrivmedel, i form av cellulosabaserad etanol och förgasningsbaserade bränslen som metan, metanol och DME.
I detta projekt har kort- och långsiktiga teknikspår för integrerad biodrivmedelsproduktion utvärderats utifrån teknoekonomiska aspekter och teknikmognad. Utvärderingen har gjorts baserat på befintlig kunskap och utgår från önskad produktionskostnad, för att kunna bedöma vilka utbyten och investeringskostnader som måste nås under givna scenarier. Resultatet kan användas som bakgrundsunderlag i framtagandet av måltal för framtida utvecklingsinsatser.
Projektet rapporteras i två vetenskapliga artiklar och en detaljerad rapport (på engelska) som innehåller analysen av samtliga scenarier. En svensk sammanfattning av projektets resultat har också framställts.
Foto: FreeImages.com/John Nyberg
Fakta
                Projektledare
                Erik Furusjö, IVL
            
                Kontakt
                erik.furusjo@ivl.se
            
                Deltagare
                                    Elisabeth Wetterlund och Yawer Jafri, Bio4Energy (LTU) //                                     Marie Anheden, Ida Kulander och Johan Wallinder, RISE Bioeconomy //                                     Åsa Håkansson, Preem                            
                Tidplan
                Augusti 2016 - december 2017
            
                Total projektkostnad
                1 488 868 SEK
            
                Finansiärer
                Energimyndigheten, f3:s parter, IVL, LTU, RISE och Preem
            
                Energimyndighetens projektnummer i samverkansprogrammet
                42406-1