Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Teknoekonomisk utvärdering av kortsiktiga och långsiktiga teknikspår för integrerad biodrivmedelsproduktion har studerat fyra teknikspår som representerar två typer av råvara (kraftlignin och skogsrester) och två typer av produktionsteknik (förvätskning-vätebehandling och förgasning-katalytisk syntes).
För varje teknikspår valdes en eller flera specifika tekniker ut för analysen, utifrån vad som antogs vara kommersiellt och tekniskt relevant år 2030. I relevanta fall har integration med massabruk och/eller oljeraffinaderi beaktats. Spåren utvärderades med avseende på ett antal olika aspekter: energieffektivitet, lönsamhet, investeringsbehov, produktionspotential, växthusgasprestanda och teknikmognad. Analysen baserades på öppen information eller information som teknikutvecklare valde att dela med projektgruppen.
Resultaten indikerar att produktionsteknik från alla fyra teknikspåren kan ge god prestanda med hänsyn till de flesta av de utvärderade aspekterna. Detta förutsätter dock att den fortsatta teknikutveckling som krävs, i synnerhet för de raffinaderiintegrerade fallen, är framgångsrik och leder till demonstration av teknik som uppfyller antagandena om utbyten och kostnader.
En sammanfattande rapport på svenska från projektet, lett av Erik Furusjö, IVL, med deltagare från Bio4Energy, RISE och Preem, finns tillgänglig. En detaljerad rapport på engelska kommer också att publiceras där när den vetenskapliga artikel som skickats in har accepterats.
Andra inlägg
Nu kan du titta på årets programkonferens
Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system genomför årligen en programkonferens där resultat från projekt inom programmet presenteras externt. I år…
Läs mer »
Nyheter | 2020-12-01
Politisk vilja grundläggande för biogasframgång
Hur biogasen utvecklas regionalt och lokalt kan bero på enskilda såväl som samspelande faktorer. För en framgångsrik utveckling, det vill…
Läs mer »
Nyheter | 2020-11-09
Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport
Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…
Läs mer »
Nyheter | 2020-02-13
f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete
Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…
Läs mer »
Nyheter | 2020-02-10