How can the SLCA (Social Life Cycle Assessment) methodology be improved in order to systematically identify all potential positive impacts in the supply chain? How can positive impacts be taken into consideration along with negative impacts in SLCA? These questions are highlighted in an article from the project Integrated assessment of vehicle fuels with sustainability LCA – social and environmental impacts in a life cycle perspective.

The article was published in March in The International Journal of Life Cycle Assessment and can be accessed here.

Andra inlägg

Tillgängliga presentationer från konferensen

Vi kan nu tillgängliggöra det mesta av materialet från konferensen ”Building a sustainable European biofuel industry” som hölls i Göteborg…

Läs mer »

Nyheter | 2019-11-19

Position paper från ETIP Bioenergy om biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga RED II

Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik-…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-18

Vilken roll spelar styrning av nätverk för nya hållbara teknologier?

Samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier har i januari publicerat en artikel i vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-20

VTI är ny part i f3

En enig partsstämma valde den 29 januari in VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ny part i f3. VTI…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-30

Se alla nyheter »