How can the SLCA (Social Life Cycle Assessment) methodology be improved in order to systematically identify all potential positive impacts in the supply chain? How can positive impacts be taken into consideration along with negative impacts in SLCA? These questions are highlighted in an article from the project Integrated assessment of vehicle fuels with sustainability LCA – social and environmental impacts in a life cycle perspective.

The article was published in March in The International Journal of Life Cycle Assessment and can be accessed here.

Andra inlägg

Skogsrester kan bli viktig råvara för svensk framtida HVO-produktion

Hydrerad vegetabilisk olja, HVO, efterfrågas av allt fler och det är nu det dominerande biodrivmedlet på den svenska marknaden. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-14

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

f3:s parter fick insyn i Klimatpolitiska rådets arbete

Den 6 februari samlades f3:s parter i Göteborg för den årliga stämman. Utöver den formella stämmans program fick representanterna också…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-10

Se alla nyheter »