How can the SLCA (Social Life Cycle Assessment) methodology be improved in order to systematically identify all potential positive impacts in the supply chain? How can positive impacts be taken into consideration along with negative impacts in SLCA? These questions are highlighted in an article from the project Integrated assessment of vehicle fuels with sustainability LCA – social and environmental impacts in a life cycle perspective.
The article was published in March in The International Journal of Life Cycle Assessment and can be accessed here.
Andra inlägg
Vätgasproduktion på macken kan påskynda introduktionen av vätgas
Framtidens multitankstation kan komma att producera förnybar vätgas på plats för sina kunder. Det visar en ny utvärdering av…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-20
Biodrivmedel är klimat- och kostnadseffektivt för framtida flyg och sjöfart
Förnybara drivmedel för sjöfarten och flyget kommer att spela en nyckelroll för att minska utsläppen av koldioxid från transportsektorn och…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-21
Flera vägar leder rätt
Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-17
Nytt biodrivmedel kan minska sjöfartens utsläpp
Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö. Biprodukter från…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-29