I Sverige har biogas använts som drivmedel i över 20 år och teknologin för produktion, distribution och användning är kommersiellt etablerad i landets mer tätbefolkade områden. Trots att biogas nu är ett etablerat drivmedel och att råvaror i form av avfall och energigrödor inte är fullt utnyttjade för biogasproduktion, så är användningen av biogas väldigt begränsad i jämförelse med HVO och FAME. Vad beror det på?

Samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys vill bidra med kunskap om förutsättningarna för utveckl­ing av biogas i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera uppfattningar som aktörer från olika delar av biogasens värdekedja har. Ett annat syfte är att förmedla insikter om de styrmedel som stöttar eller kan tänkas stötta biogasens utveckling och perspektivet är här huvud­sakligen aktörernas. Projektet är utformat som en fallstudie av Stockholms län, och intervjuar ett flertal aktörer i regionen.

I rapporten från projektet identifierades instabila styrmedel som det mest betydelsefulla hindret för en fortsatt utveckling av bio­gas som drivmedel. Det finns styrmedel som påver­kar alla länkar i värdekedjan från produktion till användning, men i nuläget bedömde de intervjuade de styrmedel som riktas mot användarsidan som de mest avgörande. Exempel på styrmedel som sågs som oförutsägbara är investeringsbidragen och skatterabatterna på miljöbilar, eftersom miljö­bilsdefinitionerna har ändrats flera gånger. Ett annat liknande exempel är förmånsvärden på miljö­bilar, där besluten om dessa har tagits vartannat år.

Andra inlägg

Flera vägar leder rätt

Sedan 2010 har Energimyndigheten och f3 tillsammans drivit samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Programmet som avslutas under 2022 har finansierat…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-17

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Swedavia ny medlem i f3

Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-12-15

Transportsektorns fossilfria omställning kräver fortsatt olika drivmedelslösningar

Den 1 februari träffades representanter från f3:s medlemsorganisationer i Lund för att diskutera forskningsresultat om förnybara drivmedel och omställningen av…

Läs mer »

Nyheter | 2023-02-08

Se alla nyheter »