I Sverige har biogas använts som drivmedel i över 20 år och teknologin för produktion, distribution och användning är kommersiellt etablerad i landets mer tätbefolkade områden. Trots att biogas nu är ett etablerat drivmedel och att råvaror i form av avfall och energigrödor inte är fullt utnyttjade för biogasproduktion, så är användningen av biogas väldigt begränsad i jämförelse med HVO och FAME. Vad beror det på?

Samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys vill bidra med kunskap om förutsättningarna för utveckl­ing av biogas i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera uppfattningar som aktörer från olika delar av biogasens värdekedja har. Ett annat syfte är att förmedla insikter om de styrmedel som stöttar eller kan tänkas stötta biogasens utveckling och perspektivet är här huvud­sakligen aktörernas. Projektet är utformat som en fallstudie av Stockholms län, och intervjuar ett flertal aktörer i regionen.

I rapporten från projektet identifierades instabila styrmedel som det mest betydelsefulla hindret för en fortsatt utveckling av bio­gas som drivmedel. Det finns styrmedel som påver­kar alla länkar i värdekedjan från produktion till användning, men i nuläget bedömde de intervjuade de styrmedel som riktas mot användarsidan som de mest avgörande. Exempel på styrmedel som sågs som oförutsägbara är investeringsbidragen och skatterabatterna på miljöbilar, eftersom miljö­bilsdefinitionerna har ändrats flera gånger. Ett annat liknande exempel är förmånsvärden på miljö­bilar, där besluten om dessa har tagits vartannat år.

Andra inlägg

Webinarium om verktyg för lokal biogasutveckling den 4 november

Det andra webinariet i höstens serie med presentationer av resultat från projekt inom samverkansprogrammet genomförs den 4 november och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-17

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Gröna näringar blir grönare med alkoholer

Klimatskadliga utsläpp från arbetsmaskiner kan närma sig noll med förnybara alkoholer som drivmedel i stället för diesel visar nya…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-26

Fyra års verksamhet summerat i ny rapport

Åren 2014-2017 var f3 inne i sin andra etapp som centrumbildning och den första programperioden av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Se alla nyheter »