I Sverige har biogas använts som drivmedel i över 20 år och teknologin för produktion, distribution och användning är kommersiellt etablerad i landets mer tätbefolkade områden. Trots att biogas nu är ett etablerat drivmedel och att råvaror i form av avfall och energigrödor inte är fullt utnyttjade för biogasproduktion, så är användningen av biogas väldigt begränsad i jämförelse med HVO och FAME. Vad beror det på?

Samverkansprogramprojektet Biogas i transportsektorn – en aktörs- och styrmedelsanalys vill bidra med kunskap om förutsättningarna för utveckl­ing av biogas i transportsektorn genom att presentera, diskutera och analysera uppfattningar som aktörer från olika delar av biogasens värdekedja har. Ett annat syfte är att förmedla insikter om de styrmedel som stöttar eller kan tänkas stötta biogasens utveckling och perspektivet är här huvud­sakligen aktörernas. Projektet är utformat som en fallstudie av Stockholms län, och intervjuar ett flertal aktörer i regionen.

I rapporten från projektet identifierades instabila styrmedel som det mest betydelsefulla hindret för en fortsatt utveckling av bio­gas som drivmedel. Det finns styrmedel som påver­kar alla länkar i värdekedjan från produktion till användning, men i nuläget bedömde de intervjuade de styrmedel som riktas mot användarsidan som de mest avgörande. Exempel på styrmedel som sågs som oförutsägbara är investeringsbidragen och skatterabatterna på miljöbilar, eftersom miljö­bilsdefinitionerna har ändrats flera gånger. Ett annat liknande exempel är förmånsvärden på miljö­bilar, där besluten om dessa har tagits vartannat år.

Andra inlägg

Registreringen för höstens samarrangerade programkonferens har öppnat

Den 4-6 november arrangerar Bio4Fuels (NO), Supergen Bioenergy (UK) och samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system (SE) en gemensam konferens med…

Läs mer »

Nyheter | 2019-06-12

Koordinatorträff hos Lantmännen Agroetanol

Den 11 april möttes f3:s parters koordinatorer i Norrköping, inbjudna av Lantmännen Agroetanol. Programmet inleddes med att innovationschef Andreas Gundberg…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-15

Remisstiden går ut idag för EU-kommissionens förslag på delegerad RED II-akt om bioenergicertifiering enligt iLUC

Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-08

Biojetutredningen föreslår lag om reduktionsplikt för flyget

Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-07

Se alla nyheter »