Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i samband med drivmedelsproduktion. Jordbruket är alltså både konsument och producent av drivmedel.

Det betonade Annika Åhnberg, f3:s ordförande, i ett inspel vid en hearing för utredningen Ett fossiloberoende jordbruk den 19 mars.

Den pågående utredningen ska föreslå åtgärder och styrmedel som stödjer utvecklingen av ett fossiloberoende jordbruk och förslagen ska bidra till flera mål: en konkurrenskraftig livsmedelskedja, klimatmålen och förbättrad drivmedels- och livsmedelsberedskap.

Annika Åhnberg lyfte vikten av att utvecklingen mot ett fossiloberoende jordbruk behöver ske i samklang med det omgivande samhället. Ur ett drivmedelsperspektiv handlar det om att se den möjliga avsättningen för jordbrukets produktion i angränsande system.

Som ett exempel kan nämnas regional biogasproduktion. En grupp lantbrukare åtar sig att leverera råvaror för produktionen i vilken de själva också kan vara delägare, tillsammans med andra. En del av den producerade biogasen går tillbaka till lantbrukarna, som genom att använda den i sin verksamhet bidrar till ett fossilfritt jordbruk. En annan del säljs på en marknad, som till exempel inbegriper regionala trafikhuvudmän, och bidrar därmed till utsläppsminskningar i transportsektorn.

Erfarenheter från denna typ av aktörssamverkan är viktiga som underlag för utveckling av styrmedel på området, något som utredningen ska föreslå. Annika Åhnberg tog upp policylabb som en konkret metod för att ge aktörer möjlighet att gå samman och testa olika systemlösningar för produktion och konsumtion. För lantbrukare som vill delta kan det då krävas investeringsstöd.

f3 följer utredningens arbete med intresse och ser fram emot att ta del av vad den kommer fram till. Utredningen ska redovisas i juli.

Andra inlägg

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »