För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga på teknologiska innovationer och har erfarenhet av lyckade biodrivmedelsprojekt. Men hur kommer det sig att utvecklingen av nya biodrivmedelskedjor trots flera miljömässiga och ekonomiska likheter mellan länderna ändå skiljer sig åt? Medan Sverige importerar en stor del av sina biodrivmedel har man i Finland företrädesvis velat utveckla inhemska värdekedjor. Hur kommer det sig? Vilken roll spelar styrmedel för framväxten av hållbara värdekedjor för biodrivmedel?
Detta är frågor som doktoranden Barbara Hedeler vid Chalmers ägnar sig åt, och som hon tillsammans med Hans Hellsmark, Chalmers, och Patrik Söderholm, LTU, presenterade för f3:s koordinatorer i en workshop online den 3 september. Deltagarna fick sedan i realtid via ett webbaserat undersökningsverktyg ta ställning till påståenden bland annat om vad och vem som gynnas av en särskild styrmedelsmix, och vilka de anser är de största hindren för utveckling av en inhemsk biodrivmedelsindustri.
Andra inlägg
Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg
Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-16
f3 publicerar fakta om reduktionsplikten
De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…
Läs mer »
Nyheter | 2023-11-27
f3 hörs i podden Innovationslandet
Podden Innovationslandet uppmärksammar innovativa lösningar och hur de kan förändra samhället i positiv riktning. I det senaste avsnittet medverkade f3:s…
Läs mer »
Nyheter | 2024-04-02
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15