För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga på teknologiska innovationer och har erfarenhet av lyckade biodrivmedelsprojekt. Men hur kommer det sig att utvecklingen av nya biodrivmedelskedjor trots flera miljömässiga och ekonomiska likheter mellan länderna ändå skiljer sig åt? Medan Sverige importerar en stor del av sina biodrivmedel har man i Finland företrädesvis velat utveckla inhemska värdekedjor. Hur kommer det sig? Vilken roll spelar styrmedel för framväxten av hållbara värdekedjor för biodrivmedel?

Detta är frågor som doktoranden Barbara Hedeler vid Chalmers ägnar sig åt, och som hon tillsammans med Hans Hellsmark, Chalmers, och Patrik Söderholm, LTU, presenterade för f3:s koordinatorer i en workshop online den 3 september. Deltagarna fick sedan i realtid via ett webbaserat undersökningsverktyg ta ställning till påståenden bland annat om vad och vem som gynnas av en särskild styrmedelsmix, och vilka de anser är de största hindren för utveckling av en inhemsk biodrivmedelsindustri.

Andra inlägg

Många miljöfördelar med strategisk plantering av fleråriga grödor

En ny studie över mer än 81 000 landskap i Europa visar att storskalig användning av fleråriga grödor effektivt kan…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-28

Medierapportering spelar roll i systemskiften

Medierapporteringen om fördelarna med elektrifiering av kollektivtrafiken är kraftfull och har potential att påverka beslutsfattare. Det är en av slutsatserna…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-09

Sant och falskt om biomassans klimatpåverkan

Det pågår en intensiv debatt om användningen av biomassa för olika energiändamål, till exempel drivmedelsproduktion. Diskussionen förs inom skogs- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-24

En överblick av kunskapsläget för förnybar bensin

Som en del av underlaget till Regeringens utredning Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-08

Se alla nyheter »