För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga på teknologiska innovationer och har erfarenhet av lyckade biodrivmedelsprojekt. Men hur kommer det sig att utvecklingen av nya biodrivmedelskedjor trots flera miljömässiga och ekonomiska likheter mellan länderna ändå skiljer sig åt? Medan Sverige importerar en stor del av sina biodrivmedel har man i Finland företrädesvis velat utveckla inhemska värdekedjor. Hur kommer det sig? Vilken roll spelar styrmedel för framväxten av hållbara värdekedjor för biodrivmedel?

Detta är frågor som doktoranden Barbara Hedeler vid Chalmers ägnar sig åt, och som hon tillsammans med Hans Hellsmark, Chalmers, och Patrik Söderholm, LTU, presenterade för f3:s koordinatorer i en workshop online den 3 september. Deltagarna fick sedan i realtid via ett webbaserat undersökningsverktyg ta ställning till påståenden bland annat om vad och vem som gynnas av en särskild styrmedelsmix, och vilka de anser är de största hindren för utveckling av en inhemsk biodrivmedelsindustri.

Andra inlägg

Vässar produktionstekniken för biodrivmedel till flyget

Redan idag är det tekniskt möjligt att producera biodrivmedel för hela inrikesflygets behov. Nu har forskare vässat tekniken ytterligare för…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-19

Nu kan du titta på årets programkonferens

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system genomför årligen en programkonferens där resultat från projekt inom programmet presenteras externt. I år…

Läs mer »

Nyheter | 2020-12-01

Livesändning 1 oktober – anmälan har öppnat!

Sex forskningsbaserade slutsatser om förnybara drivmedel och klimatmålen har tagits fram inom f3. Med dem visar vi att målet…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-04

Vårens utlysning ledde till tolv nya projekt

Nyligen tillkännagavs de första sex projekten efter vårens utlysningen i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nu kan vi berätta…

Läs mer »

Nyheter | 2020-06-26

Se alla nyheter »