1,95 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Så stor var utsläppsminskningen 2014 enligt Energimyndigheten, som följd av att biodrivmedel ersatt fossila bränslen. Ett alltför snävt fokus på koldioxidminskning gör dock att övriga nyttor av biodrivmedelsproduktionen inte uppmärksammas. På samma sätt innebär livscykelstudier ofta att man fokuserar på negativa socioekonomiska effekter av produktionen vilket leder till att man missar, exkluderar eller ignorerar miljömässiga eller socioekonomiska fördelar.

Detta var utgångspunkten för samverkansprogramprojektet Miljömässiga och socio-ekonomiska fördelar av biodrivmedelsproduktion i Sverige som nyligen avslutats. I projektet har man analyserat miljöfördelar och granskat och dokumenterat socioekonomiska fördelar från svensk biodrivmedelsproduktion. Resultatet från miljöfördelsanalysen visar att om icke-drivmedelsrelaterade fördelar inte uppmärksammas, underskattas produktionens potential att minska växthusgasutsläppen eftersom värdefulla biprodukter förbises som också skulle kunna ersätta fossila alternativ i sina respektive produktkategorier. Med nuvarande svensk biodrivmedelsportfölj skulle de icke-drivmedelsrelaterade nyttorna leda till en femtioprocentig minskning av växthusgasutsläppen jämfört med om man enbart räknar med minskningen som uppstår till följd av de ersatta fossila bränslena. I framtida scenarier med olika bränslemixar i produktionen argumenterar rapportförfattarna för att det går att nå nära 90% minskning av växthusgasutsläppen.

Projektet har letts av Michael Martin, IVL, med deltagare från IVL, Bio4Energy/LTU och Lunds universitet.

Andra inlägg

Årsrapport från 2019

Nu finns f3:s årsrapport för 2019 att ladda ner. I den berättar vi om centrets aktiviteter under året som gått,…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-11

Event samlade nyfikna på FoU för gas

Den 30 september deltog f3:s föreståndare Ingrid Nohlgren i eventet ”FoU-dag i gasens tecken”, som anordnades i Göteborg av Energigas…

Läs mer »

Nyheter | 2019-10-09

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

Ekonomin vid rodret när sjöfartsbranschen väljer drivmedel

När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-23

Se alla nyheter »