Bioekonomins produkter utgörs av biobaserade produkter och bioenergi och den grundläggande teknologin förverkligas i bioraffinaderier som ersätter oljebaserade raffinaderier. På så sätt är bioraffinaderier förutsättningen för flytande biodrivmedel för transporter. Men även om bioraffinaderier ofta diskuteras i teorin är tillämpningen inom svensk industri och integrationen i existerande infrastruktur fortfarande begränsad. Det beror på att teknologiövergångar inte enbart är tekniskt komplexa utan också specifikt kontextberoende.

Lars Coenen, Lunds Universitet (CIRCLE) har lett ett samverkansprogramprojekt som syftat till att utvärdera möjligheter, utmaningar och alternativ för styrning för att påskynda utveckling och tillämpning av integrerade bioraffinaderier i Sverige: Att möjliggöra en övergång till bioekonomi: Dynamik i innovationssystem och policy. Projektet har förutom CIRCLE haft deltagare från IIIEE vid Lunds universitet samt SP (numera RISE) och Chalmers. Hittills har resultat från projektet presenterats i sex vetenskapliga artiklar. En del av arbetet i projektet har också ägnats åt att upprätta en databas med information om innovationsprojekt som relaterar till bioraffinaderier och deras teknikplattformar i Sverige.

Den projektrapport som framställts summerar innehållet i artiklarna och drar slutsatsen att det finns såväl styrkor som kritiska faktorer i innovationssystemet för utveckling av svenska bioraffinaderier.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »