Bioekonomins produkter utgörs av biobaserade produkter och bioenergi och den grundläggande teknologin förverkligas i bioraffinaderier som ersätter oljebaserade raffinaderier. På så sätt är bioraffinaderier förutsättningen för flytande biodrivmedel för transporter. Men även om bioraffinaderier ofta diskuteras i teorin är tillämpningen inom svensk industri och integrationen i existerande infrastruktur fortfarande begränsad. Det beror på att teknologiövergångar inte enbart är tekniskt komplexa utan också specifikt kontextberoende.

Lars Coenen, Lunds Universitet (CIRCLE) har lett ett samverkansprogramprojekt som syftat till att utvärdera möjligheter, utmaningar och alternativ för styrning för att påskynda utveckling och tillämpning av integrerade bioraffinaderier i Sverige: Att möjliggöra en övergång till bioekonomi: Dynamik i innovationssystem och policy. Projektet har förutom CIRCLE haft deltagare från IIIEE vid Lunds universitet samt SP (numera RISE) och Chalmers. Hittills har resultat från projektet presenterats i sex vetenskapliga artiklar. En del av arbetet i projektet har också ägnats åt att upprätta en databas med information om innovationsprojekt som relaterar till bioraffinaderier och deras teknikplattformar i Sverige.

Den projektrapport som framställts summerar innehållet i artiklarna och drar slutsatsen att det finns såväl styrkor som kritiska faktorer i innovationssystemet för utveckling av svenska bioraffinaderier.

Andra inlägg

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel

Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-28

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Nytt biodrivmedel kan minska sjöfartens utsläpp

Restprodukter från skogen kan bli ett efterfrågat svavelfritt marinbränsle. Ett nytt drivmedel har skapats och testats i labbmiljö. Biprodukter från…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-29

Se alla nyheter »