År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II), som antogs av ministerrådet den 4 december. För att uppnå målen i RED II krävs stora strategiska FoI-insatser av EU, medlemsstaterna, industri och andra aktörer. Strategin för sådana satsningar beskrivs i EU:s SET-plan och dess implementeringsplaner – en av dem inom området bioenergi. Genomförandet kommer att genomgripande styra förutsättningarna för förnybara drivmedel i Europa. Möjligheterna och behoven har utvecklats och kommer att fortsätta utvecklas med hjälp av aktörerna, till exempel genom ETIP Bioenergy.

Ingrid Nyström på f3:s kansli har framställt en sammanfattning på svenska av implementeringsplanen för bioenergi och ETIP Bioenergys nyligen uppdaterade strategiska forskningsagenda (SRIA). ETIP Bioenergys egna pressrelease för SRIA-uppdateringen kan läsas i sin helhet här.

Andra inlägg

Läs f3:s årsrapport för 2017

2017 var ett år med hög aktivitet inom f3. Läs en summering av årets verksamhet, seminarier, publikationer och projekt i…

Läs mer »

Nyheter | 2018-04-04

Hur kan socioekonomiska faktorer inkluderas i en generell hållbarhetsbedömning av drivmedelsproduktion?

Produktion och användning av fordonsbränslen påverkar både miljön och har sociala och socioekonomiska effekter. Dock fokuserar EU:s förnybarhetsdirektiv (RED) på…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-13

Termokemisk omvandling av rötrester ger god teknoekonomisk potential för effektiv råvaruanvändning

För att ersätta fossila bränslen med andra generationens biodrivmedel måste större mängder biomassabaserad råvara tillgängliggöras. Men för en hållbar biodrivmedelsproduktion…

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-27

Fosforåtervinning från HTL av makroalger utvärderad i ny rapport

HTL, hydrotermisk förvätskning, väcker ökat  intresse som produktionsteknologi för biodrivmedel. Genom att använda makroalger som råvara undviks konkurrens med matproduktion…

Läs mer »

Nyheter | 2018-02-05

Se alla nyheter »