År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II), som antogs av ministerrådet den 4 december. För att uppnå målen i RED II krävs stora strategiska FoI-insatser av EU, medlemsstaterna, industri och andra aktörer. Strategin för sådana satsningar beskrivs i EU:s SET-plan och dess implementeringsplaner – en av dem inom området bioenergi. Genomförandet kommer att genomgripande styra förutsättningarna för förnybara drivmedel i Europa. Möjligheterna och behoven har utvecklats och kommer att fortsätta utvecklas med hjälp av aktörerna, till exempel genom ETIP Bioenergy.

Ingrid Nyström på f3:s kansli har framställt en sammanfattning på svenska av implementeringsplanen för bioenergi och ETIP Bioenergys nyligen uppdaterade strategiska forskningsagenda (SRIA). ETIP Bioenergys egna pressrelease för SRIA-uppdateringen kan läsas i sin helhet här.

Andra inlägg

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

f3 summerar 2021

Nu finns vår årsrapport för 2021 publicerad! Du kan läsa och ladda ner den här. I årsrapporten…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-17

Poppelodling kan öka tillgången till inhemsk bioråvara

I Sverige finns mycket goda förutsättningar att storskaligt odla poppel eller andra snabbväxande lövträd som biomassabas till drivmedel. Forskning visar…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-23

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Se alla nyheter »