År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II), som antogs av ministerrådet den 4 december. För att uppnå målen i RED II krävs stora strategiska FoI-insatser av EU, medlemsstaterna, industri och andra aktörer. Strategin för sådana satsningar beskrivs i EU:s SET-plan och dess implementeringsplaner – en av dem inom området bioenergi. Genomförandet kommer att genomgripande styra förutsättningarna för förnybara drivmedel i Europa. Möjligheterna och behoven har utvecklats och kommer att fortsätta utvecklas med hjälp av aktörerna, till exempel genom ETIP Bioenergy.

Ingrid Nyström på f3:s kansli har framställt en sammanfattning på svenska av implementeringsplanen för bioenergi och ETIP Bioenergys nyligen uppdaterade strategiska forskningsagenda (SRIA). ETIP Bioenergys egna pressrelease för SRIA-uppdateringen kan läsas i sin helhet här.

Andra inlägg

Svenska reduktionsplikten minskar klimatutsläppen från transporter mest

Ökade drivmedelspriser har lett till ifrågasättanden av den svenska reduktionsplikten. Men reduktionsplikten har varit avgörande för Sveriges kraftigt minskade klimatutsläpp…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-07

Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål

Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-22

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Bioenergiforskare vill att vi lyfter blicken från avgasröret

Det finns en spridd missuppfattning att biobränslenas klimatpåverkan skulle bestämmas av koldioxidutsläppen från fordon och energianläggningar som använder biobränsle. Men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-03-06

Se alla nyheter »