Till 2050 bör växthusgasutsläppen från sjöfarten minska med 50% jämfört med 2008, enligt IMO (International Maritime Organization). Eftersom andra åtgärder inte är tillräckliga för att nå målet krävs drivmedelsalternativ med låga utsläpp. Nya energibärare behövs som både uppfyller nuvarande regelverk och kan möta kommande lagar och krav.

Sjöfartssektorns årliga användning av drivmedel är uppskattningsvis 300 miljoner ton. För att ersätta den med fossilfria alternativ krävs många olika lösningar. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara transportbränslen drar slutsatsen att de senaste årens ökade intresse för alternativa drivmedel för sjöfarten har lett till att många olika möjligheter diskuteras. Med undantag för LNG och eldrift på kortare sträckor är de flesta projekten på pilot- eller testskala. Utöver LNG och el finns projekt framför allt för metanol, biodiesel och vätgas. Men även elektro­bränslen, LBG, ammoniak och andra biodrivmedel diskuteras.

De faktorer som enligt tillfrågade sjöfartsaktörer påverkar valet av drivmedel på sjöfartssidan mest är drivmedlets klimatpåverkan, om tillgången på bränslet är pålitlig, bränslepris, säkerhet, investeringskostnad och påverkan på försurning. Sammantaget väger ekonomiska faktorer tyngre än tekniska, miljömässiga och sociala faktorer. Olika aktörsgrupper (redare, bränsletillverkare, motortillverkare och myndigheter) viktar dessutom kriterierna olika, vilket påverkar resultatet.

I väntan på publicering av en vetenskaplig artikel har projektet, lett av Julia Hansson, IVL, med övriga deltagare från IVL och Chalmers, sammanfattats i en kortare rapport.

Andra inlägg

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Mer svenska biodrivmedel gynnar hela samhället

En ökning av den inhemska produktionen av biodrivmedel ger Sverige ökad tillväxt och fler gröna jobb, stärkt konkurrenskraft och ökad…

Läs mer »

Nyheter | 2024-03-12

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

Se alla nyheter »