Till 2050 bör växthusgasutsläppen från sjöfarten minska med 50% jämfört med 2008, enligt IMO (International Maritime Organization). Eftersom andra åtgärder inte är tillräckliga för att nå målet krävs drivmedelsalternativ med låga utsläpp. Nya energibärare behövs som både uppfyller nuvarande regelverk och kan möta kommande lagar och krav.

Sjöfartssektorns årliga användning av drivmedel är uppskattningsvis 300 miljoner ton. För att ersätta den med fossilfria alternativ krävs många olika lösningar. Det nyligen avslutade samverkansprogramprojektet Utsikt för förnybara transportbränslen drar slutsatsen att de senaste årens ökade intresse för alternativa drivmedel för sjöfarten har lett till att många olika möjligheter diskuteras. Med undantag för LNG och eldrift på kortare sträckor är de flesta projekten på pilot- eller testskala. Utöver LNG och el finns projekt framför allt för metanol, biodiesel och vätgas. Men även elektro­bränslen, LBG, ammoniak och andra biodrivmedel diskuteras.

De faktorer som enligt tillfrågade sjöfartsaktörer påverkar valet av drivmedel på sjöfartssidan mest är drivmedlets klimatpåverkan, om tillgången på bränslet är pålitlig, bränslepris, säkerhet, investeringskostnad och påverkan på försurning. Sammantaget väger ekonomiska faktorer tyngre än tekniska, miljömässiga och sociala faktorer. Olika aktörsgrupper (redare, bränsletillverkare, motortillverkare och myndigheter) viktar dessutom kriterierna olika, vilket påverkar resultatet.

I väntan på publicering av en vetenskaplig artikel har projektet, lett av Julia Hansson, IVL, med övriga deltagare från IVL och Chalmers, sammanfattats i en kortare rapport.

Andra inlägg

Lunchseminarium om flygets klimatpåverkan med Maria Wetterstrand

Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-12

Se hela trafikutskottets öppna utfrågning om en fossiloberoende transportsektor

Den 17 januari höll trafikutskottet en öppen utfrågning om en fossiloberoende transportsektor, mer specifikt var fokus på transportsektorns bidrag till…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-21

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-20

Informationstillfälle om ansökningar inom pågående utlysning i samverkansprogrammet

Den 16 januari 2019 erbjuds en informations- och frågestund via Skype för dig som planerar att söka stöd inom den…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-03

Se alla nyheter »