HTL, hydrotermisk förvätskning, väcker ökat  intresse som produktionsteknologi för biodrivmedel. Genom att använda makroalger som råvara undviks konkurrens med matproduktion och landanvändning. Dessutom kan makroalgodling inverka positivt på övergödda kustvatten eftersom de absorberar en del av de näringsämnen som orsakar övergödning, till exempel fosfor.

Efter att makroalgerna behandlats genom HTL kan fosforn återvinnas för produktion av struvit, som i sin tur kan ersätta traditionella mineralgödningsmedel. Stavros Papakonstantakis, Chalmers, har lett ett projekt som identifierat lönsamma och miljövänliga tekniska lösningar som sammankopplar fos­foråtervinning med makroalger bearbetade med HTL, och samtidigt bredda produktutfallet från biobränsleproduktion.

Projektet, Fosforåtervinning i biodrivmedel baserade på makroalger, bestod av en omfattande analys av tillgängliga fosforåtervinningstekniker genom en litte­raturstudie och en analys av referensnätverk såväl som modellering av en fosforåtervinningsteknik. Resultaten visar att kostnaderna för alla processalternativ är ytterst känsliga för priset på algerna, vilken utgör nästan 60% av de totala driftskostnaderna.

Tre olika alternativ av den valda fosforåtervinningen granskades där det ekonomiska resultatet utvärderades genom att jämföra driftskostnaderna för de olika alternativen. Miljöpåverkan utvärderades genom att jämföra kumulativt energibehov (cumulative energy demand, CED), global uppvärmningspotential (global warming potential, GWP) och eco-indicator99 (EI99).

Resultaten från projektet presenteras i en f3-rapport. De har också inkluderats i ett konferensbidrag som accepterats för PSE 2018 (Process Sytems Engineering) i juli 2018 i San Diego, USA. Konferensbidraget kommer att tillgängliggöras efter konferensen.

Andra inlägg

Beteende i fokus på Transportforum 2020

Transportforum är Nordens största årligen återkommande konferens om transport och infrastruktur. Den har arrangerats sedan 1984 och skulle kunna redovisa…

Läs mer »

Nyheter | 2020-01-13

f3-faktablad om förändrad markanvändning publicerat

I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-10

Biobränsle, styrmedel och flygskam – hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?

Från vänster på bilden: Jörgen Larsson, Chalmers; Maria Wetterstrand, särskild utredare för Biojetutredningen; Sören Eriksson, Preem; Ingrid Nohlgren, f3 och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-28

Helhetssyn på skogsbaserad värdekedja viktigt för att förstå konkurrensvillkor för biodrivmedel

Vad blir resultatet av en jämförelse av livscykelkostnader för skogsbaserade drivmedel för användning i olika transportsegment i vägtrafiken å ena…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-07

Se alla nyheter »