HTL, hydrotermisk förvätskning, väcker ökat intresse som produktionsteknologi för biodrivmedel. Genom att använda makroalger som råvara undviks konkurrens med matproduktion och landanvändning. Dessutom kan makroalgodling inverka positivt på övergödda kustvatten eftersom de absorberar en del av de näringsämnen som orsakar övergödning, till exempel fosfor.
Efter att makroalgerna behandlats genom HTL kan fosforn återvinnas för produktion av struvit, som i sin tur kan ersätta traditionella mineralgödningsmedel. Stavros Papakonstantakis, Chalmers, har lett ett projekt som identifierat lönsamma och miljövänliga tekniska lösningar som sammankopplar fosforåtervinning med makroalger bearbetade med HTL, och samtidigt bredda produktutfallet från biobränsleproduktion.
Projektet, Fosforåtervinning i biodrivmedel baserade på makroalger, bestod av en omfattande analys av tillgängliga fosforåtervinningstekniker genom en litteraturstudie och en analys av referensnätverk såväl som modellering av en fosforåtervinningsteknik. Resultaten visar att kostnaderna för alla processalternativ är ytterst känsliga för priset på algerna, vilken utgör nästan 60% av de totala driftskostnaderna.
Tre olika alternativ av den valda fosforåtervinningen granskades där det ekonomiska resultatet utvärderades genom att jämföra driftskostnaderna för de olika alternativen. Miljöpåverkan utvärderades genom att jämföra kumulativt energibehov (cumulative energy demand, CED), global uppvärmningspotential (global warming potential, GWP) och eco-indicator99 (EI99).
Resultaten från projektet presenteras i en f3-rapport. De har också inkluderats i ett konferensbidrag som accepterats för PSE 2018 (Process Sytems Engineering) i juli 2018 i San Diego, USA. Konferensbidraget kommer att tillgängliggöras efter konferensen.
Andra inlägg
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05
Swedavia ny medlem i f3
Nu är det klart att statligt ägda Swedavia förstärker f3 Innovationskluster för hållbara biodrivmedel som ny medlem. Det innebär att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-12-15
Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas
Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…
Läs mer »
Nyheter | 2023-04-26
Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen
Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…
Läs mer »
Nyheter | 2023-08-28