HTL, hydrotermisk förvätskning, väcker ökat  intresse som produktionsteknologi för biodrivmedel. Genom att använda makroalger som råvara undviks konkurrens med matproduktion och landanvändning. Dessutom kan makroalgodling inverka positivt på övergödda kustvatten eftersom de absorberar en del av de näringsämnen som orsakar övergödning, till exempel fosfor.

Efter att makroalgerna behandlats genom HTL kan fosforn återvinnas för produktion av struvit, som i sin tur kan ersätta traditionella mineralgödningsmedel. Stavros Papakonstantakis, Chalmers, har lett ett projekt som identifierat lönsamma och miljövänliga tekniska lösningar som sammankopplar fos­foråtervinning med makroalger bearbetade med HTL, och samtidigt bredda produktutfallet från biobränsleproduktion.

Projektet, Fosforåtervinning i biodrivmedel baserade på makroalger, bestod av en omfattande analys av tillgängliga fosforåtervinningstekniker genom en litte­raturstudie och en analys av referensnätverk såväl som modellering av en fosforåtervinningsteknik. Resultaten visar att kostnaderna för alla processalternativ är ytterst känsliga för priset på algerna, vilken utgör nästan 60% av de totala driftskostnaderna.

Tre olika alternativ av den valda fosforåtervinningen granskades där det ekonomiska resultatet utvärderades genom att jämföra driftskostnaderna för de olika alternativen. Miljöpåverkan utvärderades genom att jämföra kumulativt energibehov (cumulative energy demand, CED), global uppvärmningspotential (global warming potential, GWP) och eco-indicator99 (EI99).

Resultaten från projektet presenteras i en f3-rapport. De har också inkluderats i ett konferensbidrag som accepterats för PSE 2018 (Process Sytems Engineering) i juli 2018 i San Diego, USA. Konferensbidraget kommer att tillgängliggöras efter konferensen.

Andra inlägg

22 ansökningar i senaste utlysningen

22 ansökningar och ett samlat sökt belopp på ca 30 miljoner kronor. Det är resultatet av den tredje utlysningen i…

Läs mer »

Nyheter | 2020-03-04

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Fyra års verksamhet summerat i ny rapport

Åren 2014-2017 var f3 inne i sin andra etapp som centrumbildning och den första programperioden av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

f3-faktablad om förändrad markanvändning publicerat

I många biodrivmedelssammanhang diskuteras påverkan på mark eftersom sättet marken används på får olika effekter, direkt och indirekt. Att uppta…

Läs mer »

Nyheter | 2019-12-10

Se alla nyheter »