Riksdagen har röstat igenom ett nytt klimatpolitiskt ramverk, vilket innebär att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Transportsektorn domineras fortfarande av fossila bränslen, och det behövs kraftiga insatser för att sänka utsläppen. Sverige har en relativt hög andel biodrivmedel, cirka 20% av energianvändningen inom transportsektorn. Närmare 90% av dessa biodrivmedel importeras dock, eller produceras från importerad biomassa.

För att Sverige ska kunna nå målet med en fossilfri transportsektor år 2030 förutspås att vi behöver 20 TWh biobränslen. I ett projekt inom samverkansprogrammet som nyligen avslutats undersöktes om och hur denna efterfrågan kan tillgodoses, baserat på inhemsk råvara.

Eftersom EU har meddelat att biomassa som istället skulle kunna användas för mat eller foder inte kommer att stimuleras som råvara framöver begränsades omfånget på studien till biomassa som inte orsakar förändrad markanvändning. Bakom beslutet i EU finns en rädsla för att ökad produktion av biodrivmedel kan ge direkt eller indirekt förändrad markanvändning (förkortad iLUC, efter engelskans indirect land use change), vilket kan leda till utsläpp av kol och andra växthusgaser från mark.

Resultat från projektet, Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv, visar att cirka 4-10 TWh biodrivmedel kan produceras från iLUC-fri jordbruksråvara (det stora spannet beror på antagen omvandlingseffektivitet till biodrivmedel), mer specifikt restprodukter från jordbruket, vall odlad på nerlagd åkermark, grödor från existerande odling såsom mellangrödor, samt vall från intensifiering av pågående odling. iLUC-fri råvara från andra sektorer (t.ex. skogsrester, industriella biprodukter och avfall) bedömdes genom litteraturstudier kunna ge 8-11 TWh biodrivmedel. Med andra ord har vi goda möjligheter att nå de 20 TWh biobränslen som krävs år 2030 baserat på inhemskt iLUC-fri råvara.

Projektet har letts av Serina Ahlgren, SLU, med deltagare från Lunds universitet. Utöver slutrapporten har man också utformat en populärvetenskaplig sammanfattning som bygger på innehållet i två vetenskapliga artiklar, och som publicerats av Lunds univetsitet.

Andra inlägg

Risker och möjligheter när städer byter biogas mot el i kollektivtrafiken

Vad händer med biogasen när städernas bussflottor elektrifieras? De framtidsbilder som dominerar det offentliga samtalet ger fler svar än klassiska…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-21

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

Webbinarieserien fortsätter den 4 och 11 november

Den 4 respektive 11 november kan du delta i två webbinarier där projektledare för projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-26

Årets programkonferens är digital – anmälan har öppnat!

Den 25 november genomförs årets programkonferens för samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system digitalt. I programmet inordnas presentationer från pågående…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-14

Se alla nyheter »