Riksdagen har röstat igenom ett nytt klimatpolitiskt ramverk, vilket innebär att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Transportsektorn domineras fortfarande av fossila bränslen, och det behövs kraftiga insatser för att sänka utsläppen. Sverige har en relativt hög andel biodrivmedel, cirka 20% av energianvändningen inom transportsektorn. Närmare 90% av dessa biodrivmedel importeras dock, eller produceras från importerad biomassa.

För att Sverige ska kunna nå målet med en fossilfri transportsektor år 2030 förutspås att vi behöver 20 TWh biobränslen. I ett projekt inom samverkansprogrammet som nyligen avslutats undersöktes om och hur denna efterfrågan kan tillgodoses, baserat på inhemsk råvara.

Eftersom EU har meddelat att biomassa som istället skulle kunna användas för mat eller foder inte kommer att stimuleras som råvara framöver begränsades omfånget på studien till biomassa som inte orsakar förändrad markanvändning. Bakom beslutet i EU finns en rädsla för att ökad produktion av biodrivmedel kan ge direkt eller indirekt förändrad markanvändning (förkortad iLUC, efter engelskans indirect land use change), vilket kan leda till utsläpp av kol och andra växthusgaser från mark.

Resultat från projektet, Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv, visar att cirka 4-10 TWh biodrivmedel kan produceras från iLUC-fri jordbruksråvara (det stora spannet beror på antagen omvandlingseffektivitet till biodrivmedel), mer specifikt restprodukter från jordbruket, vall odlad på nerlagd åkermark, grödor från existerande odling såsom mellangrödor, samt vall från intensifiering av pågående odling. iLUC-fri råvara från andra sektorer (t.ex. skogsrester, industriella biprodukter och avfall) bedömdes genom litteraturstudier kunna ge 8-11 TWh biodrivmedel. Med andra ord har vi goda möjligheter att nå de 20 TWh biobränslen som krävs år 2030 baserat på inhemskt iLUC-fri råvara.

Projektet har letts av Serina Ahlgren, SLU, med deltagare från Lunds universitet. Utöver slutrapporten har man också utformat en populärvetenskaplig sammanfattning som bygger på innehållet i två vetenskapliga artiklar, och som publicerats av Lunds univetsitet.

Andra inlägg

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Infångat kol ger klimatneutralt flygbränsle

Klimatpåverkan från flyget kan elimineras fullt ut om produktionen av flygbränsle kombineras med infångning och lagring av koldioxid. I produktionsprocesser…

Läs mer »

Nyheter | 2022-04-12

Variationer i LCA-ramverk ger olika svar om biodrivmedels miljöpåverkan

Många aktörer använder livscykelanalys (LCA) när de ska fatta beslut grundade på förnybara drivmedels miljöpåverkan. En jämförelse mellan tre ramverk…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-25

Klimat- och kostnadsnytta när bioolja framställs i integrerad process

Syrefattig bioolja framställt från exempelvis skogsrester lämpar sig väl som råvara för biobaserade drop in-drivmedel. I en jämförelse mellan fyra…

Läs mer »

Nyheter | 2022-06-23

Se alla nyheter »