Ett bioraffinaderi samproducerar olika högvärdiga produkter som biodrivmedel, kemikalier, el och värme från en biobaserad råvarubas. Sverige har goda förutsättningar att utveckla olika typer av bioraffinaderikoncept genom att integrera ny teknik i existerande industriella processer, men de har hittills varit dåligt utnyttjade. En viktig anledning är att det har saknats en ändamålsenlig innovationspolitik vars syfte är att skapa goda förutsättningar för uppskalning av omogen teknologi med signifikant kommersiell potential och klimatnytta, samtidigt som existerande förnybar teknologi ges möjlighet att konkurrera ut de fossila alternativen.

En viktig slutsats från samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier är att det behövs olika typer av styrmedel som kompletterar varandra för utformandet av en ändamålsenlig innovationspolitik. Det behövs en kombination av teknikstödjande (technology push), marknadsdrivande (technology pull) och systemövergripande styrmedel, vars syfte är att åstadkomma ett lärande så att existerande lagar och regler kan anpassas till den nya tekniken.

Projektet som letts av Hans Hellsmark, Chalmers, har haft deltagare från Bio4Energy och IVL samt en referensgrupp med representanter från industrin. Rapporten från projektet har skrivits på svenska med en engelsk sammanfattning.

Andra inlägg

Fullständigt program för konferensen Building a sustainable European biofuel industry

Den 4-6 november är det dags för konferensen Building a sustainable European biofuel industry i Göteborg. Den är ett…

Läs mer »

Nyheter | 2019-10-24

Ekonomin vid rodret när sjöfartsbranschen väljer drivmedel

När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-23

Position paper från ETIP Bioenergy om biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga RED II

Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik-…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-18

VTI är ny part i f3

En enig partsstämma valde den 29 januari in VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som ny part i f3. VTI…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-30

Se alla nyheter »