Ett bioraffinaderi samproducerar olika högvärdiga produkter som biodrivmedel, kemikalier, el och värme från en biobaserad råvarubas. Sverige har goda förutsättningar att utveckla olika typer av bioraffinaderikoncept genom att integrera ny teknik i existerande industriella processer, men de har hittills varit dåligt utnyttjade. En viktig anledning är att det har saknats en ändamålsenlig innovationspolitik vars syfte är att skapa goda förutsättningar för uppskalning av omogen teknologi med signifikant kommersiell potential och klimatnytta, samtidigt som existerande förnybar teknologi ges möjlighet att konkurrera ut de fossila alternativen.

En viktig slutsats från samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier är att det behövs olika typer av styrmedel som kompletterar varandra för utformandet av en ändamålsenlig innovationspolitik. Det behövs en kombination av teknikstödjande (technology push), marknadsdrivande (technology pull) och systemövergripande styrmedel, vars syfte är att åstadkomma ett lärande så att existerande lagar och regler kan anpassas till den nya tekniken.

Projektet som letts av Hans Hellsmark, Chalmers, har haft deltagare från Bio4Energy och IVL samt en referensgrupp med representanter från industrin. Rapporten från projektet har skrivits på svenska med en engelsk sammanfattning.

Andra inlägg

Ekonomin vid rodret när sjöfartsbranschen väljer drivmedel

När ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter på val av alternativa drivmedel inom sjöfarten undersöktes inom samverkansprogramprojektet Utsikt för…

Läs mer »

Nyheter | 2019-05-23

Ändringar i två EU-direktiv väntas få påverkan på fordonsproducenter

Det första direktivet handlar om fastställande av utsläppsnormer för koldioxid från nya tunga fordon. Förslaget innehåller i nuläget bindande mål…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-12

f3 sammanfattar implementeringsplanen för bioenergi i EU:s SET-plan samt ETIP Bioenergys strategiska forskningsagenda

År 2030 ska EU:s transportsektor försörjas med minst 14% förnybar energi. Denna målsättning ingår i EU:s nya förnybarhetsdirektiv (RED II),…

Läs mer »

Nyheter | 2018-12-20

Sektorsspecifika styrmedel i artikel i Energy

I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-18

Se alla nyheter »