Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans indirect land use change) uppmuntras samtidigt uppmuntra användning av restprodukter i produktion av biodrivmedel. I en ny artikel som skrivits inom ramen för samverkansprogramprojektet Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv jämförs klimatpåverkan och produktionskostnader för spannmåls- respektive halmbaserad etanol utifrån en svensk kontext. Ekonomisk konkurrenskraft utvärderas utifrån den obligatoriska reduktionsplikten för fossila drivmedel som trädde i kraft 1 juli 2018.

Artikeln visar att oavsett beräkningsmetod ger biogas och etanol från halm lägst växthusgasutsläpp, trots att spannmålsbaserade biodrivmedel också uppfyller EU:s kriterier för reduktion av växthusgasutsläpp till och med när iLUC-faktorer är inkluderade. På grund av en högre produktionskostnaden för halmbaserade biodrivmedel uppstår dock en trade-off mellan klimatpåverkan och produktionskostnad. Den svenska reduktionsplikten kompenserar delvis för detta, men inte tillräckligt mycket för att göra halmbaserad etanol konkurrenskraftigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Artikeln är en open access-publikation och länkas från projektsidan.

Andra inlägg

Svenska HVO-råvaror presenterades i webbinarium

Det finns flera alternativ till importerade råvaror för den svenska HVO-produktionen. I projektet Hållbar HVO-produktionspotential och miljöpåverkan pekar man ut…

Läs mer »

Nyheter | 2021-10-11

Många miljöfördelar med strategisk plantering av fleråriga grödor

En ny studie över mer än 81 000 landskap i Europa visar att storskalig användning av fleråriga grödor effektivt kan…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-28

Oljedådra kan vara resurseffektiv råvara för svensk HVO

Runt 2015 blev HVO en populär inblandningskomponent i drivmedel i Sverige, bland annat för att den kan tankas direkt i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-27

Risker och möjligheter när städer byter biogas mot el i kollektivtrafiken

Vad händer med biogasen när städernas bussflottor elektrifieras? De framtidsbilder som dominerar det offentliga samtalet ger fler svar än klassiska…

Läs mer »

Nyheter | 2021-06-21

Se alla nyheter »