Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans indirect land use change) uppmuntras samtidigt uppmuntra användning av restprodukter i produktion av biodrivmedel. I en ny artikel som skrivits inom ramen för samverkansprogramprojektet Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv jämförs klimatpåverkan och produktionskostnader för spannmåls- respektive halmbaserad etanol utifrån en svensk kontext. Ekonomisk konkurrenskraft utvärderas utifrån den obligatoriska reduktionsplikten för fossila drivmedel som trädde i kraft 1 juli 2018.

Artikeln visar att oavsett beräkningsmetod ger biogas och etanol från halm lägst växthusgasutsläpp, trots att spannmålsbaserade biodrivmedel också uppfyller EU:s kriterier för reduktion av växthusgasutsläpp till och med när iLUC-faktorer är inkluderade. På grund av en högre produktionskostnaden för halmbaserade biodrivmedel uppstår dock en trade-off mellan klimatpåverkan och produktionskostnad. Den svenska reduktionsplikten kompenserar delvis för detta, men inte tillräckligt mycket för att göra halmbaserad etanol konkurrenskraftigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Artikeln är en open access-publikation och länkas från projektsidan.

Andra inlägg

Lunchseminarium om flygets klimatpåverkan med Maria Wetterstrand

Klimatpåverkan från flygresor ökar kraftigt och enligt prognoserna fortsätter ökningen. Samtidigt har den svenska flygbranschen antagit ett mål att all…

Läs mer »

Nyheter | 2019-04-12

Se hela trafikutskottets öppna utfrågning om en fossiloberoende transportsektor

Den 17 januari höll trafikutskottet en öppen utfrågning om en fossiloberoende transportsektor, mer specifikt var fokus på transportsektorns bidrag till…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-21

Att utvärdera framtiden med dagens förutsättningar

Det finns ett stort antal möjliga kombinationer av råvaror, förbehandlingsmetoder och omvand­lingstekniker för storskalig produktion av biodrivmedel. Vidare har olika…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-19

Sektorsspecifika styrmedel i artikel i Energy

I april publicerades rapporten från det f3-projekt som räknat på vilka nivåer på en sektorsspecifik kostnad för växthusgasutsläpp i transportsektorn som krävs…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-18

Se alla nyheter »