Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans indirect land use change) uppmuntras samtidigt uppmuntra användning av restprodukter i produktion av biodrivmedel. I en ny artikel som skrivits inom ramen för samverkansprogramprojektet Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv jämförs klimatpåverkan och produktionskostnader för spannmåls- respektive halmbaserad etanol utifrån en svensk kontext. Ekonomisk konkurrenskraft utvärderas utifrån den obligatoriska reduktionsplikten för fossila drivmedel som trädde i kraft 1 juli 2018.

Artikeln visar att oavsett beräkningsmetod ger biogas och etanol från halm lägst växthusgasutsläpp, trots att spannmålsbaserade biodrivmedel också uppfyller EU:s kriterier för reduktion av växthusgasutsläpp till och med när iLUC-faktorer är inkluderade. På grund av en högre produktionskostnaden för halmbaserade biodrivmedel uppstår dock en trade-off mellan klimatpåverkan och produktionskostnad. Den svenska reduktionsplikten kompenserar delvis för detta, men inte tillräckligt mycket för att göra halmbaserad etanol konkurrenskraftigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Artikeln är en open access-publikation och länkas från projektsidan.

Andra inlägg

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

Satsningar på biodrivmedel försvåras av politisk osäkerhet

Industrins planer, beslut och investeringsvilja om en utökad biodrivmedelsproduktion påverkas i hög grad av hur säker man är på att…

Läs mer »

Nyheter | 2023-10-12

Hållbarhet och plantor på tillväxt hos Södra i Falkenberg

Den 6-7 november samlades f3:s medlemmar kring föredrag och aktiviteter om biodrivmedel från skogen, markanvändningsfrågor och EU:s klimatpolitik. På programmet…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-16

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »