Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans indirect land use change) uppmuntras samtidigt uppmuntra användning av restprodukter i produktion av biodrivmedel. I en ny artikel som skrivits inom ramen för samverkansprogramprojektet Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv jämförs klimatpåverkan och produktionskostnader för spannmåls- respektive halmbaserad etanol utifrån en svensk kontext. Ekonomisk konkurrenskraft utvärderas utifrån den obligatoriska reduktionsplikten för fossila drivmedel som trädde i kraft 1 juli 2018.

Artikeln visar att oavsett beräkningsmetod ger biogas och etanol från halm lägst växthusgasutsläpp, trots att spannmålsbaserade biodrivmedel också uppfyller EU:s kriterier för reduktion av växthusgasutsläpp till och med när iLUC-faktorer är inkluderade. På grund av en högre produktionskostnaden för halmbaserade biodrivmedel uppstår dock en trade-off mellan klimatpåverkan och produktionskostnad. Den svenska reduktionsplikten kompenserar delvis för detta, men inte tillräckligt mycket för att göra halmbaserad etanol konkurrenskraftigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Artikeln är en open access-publikation och länkas från projektsidan.

Andra inlägg

Stort intresse för kostnader för fossilfria tunga transporter

Ett omfattande datamaterial som bör kunna användas i fler analyser. Så beskrev projektledaren Kristina Holmgren, tidigare på VTI, underlaget som…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-27

Forskning behöver förstås för att göra avtryck

Samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system som finansieras av Energimyndigheten och f3 har ambitiösa mål om spridning av forskningsresultat. Utöver…

Läs mer »

Nyheter | 2021-03-25

Möjligheter för massabruk att bidra med förnybara drivmedelskomponenter

Reduktionsplikten ställer krav på inblandning av förnybart i fossila bränslen, men för olika drivmedel behövs olika komponenter. HVO är möjligt…

Läs mer »

Nyheter | 2020-11-18

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Se alla nyheter »