Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans indirect land use change) uppmuntras samtidigt uppmuntra användning av restprodukter i produktion av biodrivmedel. I en ny artikel som skrivits inom ramen för samverkansprogramprojektet Biodrivmedel från åkermarksbaserad biomassa – förändrad markanvändning ur ett svenskt perspektiv jämförs klimatpåverkan och produktionskostnader för spannmåls- respektive halmbaserad etanol utifrån en svensk kontext. Ekonomisk konkurrenskraft utvärderas utifrån den obligatoriska reduktionsplikten för fossila drivmedel som trädde i kraft 1 juli 2018.

Artikeln visar att oavsett beräkningsmetod ger biogas och etanol från halm lägst växthusgasutsläpp, trots att spannmålsbaserade biodrivmedel också uppfyller EU:s kriterier för reduktion av växthusgasutsläpp till och med när iLUC-faktorer är inkluderade. På grund av en högre produktionskostnaden för halmbaserade biodrivmedel uppstår dock en trade-off mellan klimatpåverkan och produktionskostnad. Den svenska reduktionsplikten kompenserar delvis för detta, men inte tillräckligt mycket för att göra halmbaserad etanol konkurrenskraftigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Artikeln är en open access-publikation och länkas från projektsidan.

Andra inlägg

Nystartat projekt om förutsättningarna för LBG i Sverige 2030

På grund av sin teknikmognad samt den relativt höga klimatnyttan och energitätheten är förnybar flytande metan ett intressant alternativ till…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-12

Kompletterande styrmedel för gynnsam bioraffinaderiutveckling

Ett bioraffinaderi samproducerar olika högvärdiga produkter som biodrivmedel, kemikalier, el och värme från en biobaserad råvarubas. Sverige har goda förutsättningar…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-15

Översikt över utvecklingen i Sverige för långväga tunga transporter med el och vätgas

Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-14

Metod för att ekonomiskt värdera miljöprestanda kan öka förståelsen för miljöpåverkan från olika teknologier

I en rapport från f3-projektet Jämförande fallstudie med LCA av distributionslastbil med diesel- och ottodrivlina och olika drivmedel, skriven av Per…

Läs mer »

Nyheter | 2018-01-10

Se alla nyheter »