På grund av sin teknikmognad samt den relativt höga klimatnyttan och energitätheten är förnybar flytande metan ett intressant alternativ till fossila drivmedel vid drift av tunga fordon och fartyg. Till exempel talas det ofta om att dagens och planerad användning av flytande naturgas (LNG) på sikt ska ersättas med flytande biogas (LBG).
Ett nystartat f3-projekt ska studera möjligheterna för flytande biogas (LBG) i Sverige fram till år 2030 genom att jämföra möjlig inhemsk produktion med scenarier för efterfrågan.
Projektet leds av Anders Hjort, IVL, och beräknas leverera resultat i maj 2019.
Andra inlägg
Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster
Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…
Läs mer »
Nyheter | 2025-03-13
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15