Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska förutsättningar? Globalt sett pågår intensiv forskning, utveckling kring och demonstration av elvägar och bränsleceller för vägbundna transporter. Två av de­monstrationsprojekten för elvägar finns i Sverige, i Sandviken och Arlanda. I arbetet med projektrapporten har flera aktörer kopplade till dessa projekt blivit intervjuade, liksom representanter från tunga fordonstillverkare och vätgasleverantörer.

Syftet med projektet har varit att ge en uppdaterad översikt av forsknings- och utvecklingsläget i Sverige. Tre olika tekniker för elvägar har studerats närmare: konduktiv överföring via hängande tråd respektive räls i vägen, samt induktiv överföring. Dessutom har information om bränsleceller för drift av tunga vägtransporter inhämtats från litteraturen. Uppskattningar av nuvarande och framtida kostnader för fordon, infrastruktur och drift har inhämtats och kostnadsuppskattningarna för fordon har anpassats för jämförelser med konventionella dieseldrivna långtradare.

Projektet har letts av Stefan Grönkvist, KTH, och haft deltagare från Scania och Universitetet i Pisa.

Andra inlägg

Vi minns f3:s tidigare ordförande Annika Åhnberg med stor värme

Vi har nåtts av den ledsamma nyheten att Annika Åhnberg nyligen gått bort efter en tids sjukdom. Annika var ordförande…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-27

Biodrivmedel – the basics

Nu publicerar f3 en faktasammanställning som kort och gott heter Kort om biodrivmedel. I den presenteras grundläggande fakta om biodrivmedel:…

Läs mer »

Nyheter | 2025-06-18

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Se alla nyheter »