Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska förutsättningar? Globalt sett pågår intensiv forskning, utveckling kring och demonstration av elvägar och bränsleceller för vägbundna transporter. Två av de­monstrationsprojekten för elvägar finns i Sverige, i Sandviken och Arlanda. I arbetet med projektrapporten har flera aktörer kopplade till dessa projekt blivit intervjuade, liksom representanter från tunga fordonstillverkare och vätgasleverantörer.

Syftet med projektet har varit att ge en uppdaterad översikt av forsknings- och utvecklingsläget i Sverige. Tre olika tekniker för elvägar har studerats närmare: konduktiv överföring via hängande tråd respektive räls i vägen, samt induktiv överföring. Dessutom har information om bränsleceller för drift av tunga vägtransporter inhämtats från litteraturen. Uppskattningar av nuvarande och framtida kostnader för fordon, infrastruktur och drift har inhämtats och kostnadsuppskattningarna för fordon har anpassats för jämförelser med konventionella dieseldrivna långtradare.

Projektet har letts av Stefan Grönkvist, KTH, och haft deltagare från Scania och Universitetet i Pisa.

Andra inlägg

Poppelodling kan öka tillgången till inhemsk bioråvara

I Sverige finns mycket goda förutsättningar att storskaligt odla poppel eller andra snabbväxande lövträd som biomassabas till drivmedel. Forskning visar…

Läs mer »

Nyheter | 2022-05-23

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Konsekvenser av olika LCA-regelverk för biodrivmedelsproducenter

Det blir allt viktigare att använda sig av livscykelanalyser (LCA) och informationen som dessa kan ge i olika interna och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-12-20

Många perspektiv på möjligheterna med förnybara drivmedel vid årets programkonferens

Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-23

Se alla nyheter »