Vad är det aktuella tekniska och ekonomiska utvecklingsläget för långväga tunga vägtransporter med el och vätgas som drivmedel utifrån svenska förutsättningar? Globalt sett pågår intensiv forskning, utveckling kring och demonstration av elvägar och bränsleceller för vägbundna transporter. Två av de­monstrationsprojekten för elvägar finns i Sverige, i Sandviken och Arlanda. I arbetet med projektrapporten har flera aktörer kopplade till dessa projekt blivit intervjuade, liksom representanter från tunga fordonstillverkare och vätgasleverantörer.

Syftet med projektet har varit att ge en uppdaterad översikt av forsknings- och utvecklingsläget i Sverige. Tre olika tekniker för elvägar har studerats närmare: konduktiv överföring via hängande tråd respektive räls i vägen, samt induktiv överföring. Dessutom har information om bränsleceller för drift av tunga vägtransporter inhämtats från litteraturen. Uppskattningar av nuvarande och framtida kostnader för fordon, infrastruktur och drift har inhämtats och kostnadsuppskattningarna för fordon har anpassats för jämförelser med konventionella dieseldrivna långtradare.

Projektet har letts av Stefan Grönkvist, KTH, och haft deltagare från Scania och Universitetet i Pisa.

Andra inlägg

Webbinarieserien fortsätter den 4 och 11 november

Den 4 respektive 11 november kan du delta i två webbinarier där projektledare för projekt inom samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-26

Lärorikt om läget för HTL

HTL står för hydrotermisk förvätskning och är en process för att bearbeta organiskt material till bioolja. Biooljan i sin tur…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-10

f3 lanserar ny kategori för faktablad: omvandlingsprocesser

EU:s förnybarhetsdirektiv definierar biomassa som den biologiskt nedbrytbara delen av produkter, avfall och restprodukter av biologiskt ursprung från jordbruk, skogsbruk…

Läs mer »

Nyheter | 2020-05-13

Landsbygdens röster om hållbar mobilitet i ny rapport

Staden och landsbygden presenterar mycket olika förutsättningar för hållbara transporter. En central skillnad är att mobilitet på landsbygden kanske inte…

Läs mer »

Nyheter | 2020-02-13

Se alla nyheter »