The f3 project Fuel options for public bus fleets in Sweden finished last year and  KTH researchers Maria Xylia and Semida Silveira have now published a paper with the results from the project. The paper is published in the highly-ranked journal of Energy Policy (Elsevier).

Some findings that the authors highlight in the paper are:

The penetration of renewables in Swedish public bus fleets reached ca. 60% in 2014.

Public bus emissions per vehicle-km have decreased by 43% between 2007 and 2014.

Efforts are needed to improve energy efficiency in bus transport.

Electricity is likely to receive increased attention according to expert survey.

Read the paper online

Read more about the f3 project and the report

Andra inlägg

Biojetutredningen föreslår lag om reduktionsplikt för flyget

Utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget, som har antagit namnet Biojetutredningen, lämnade i måndags den…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-07

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Fem nya projekt inleder den andra programperioden

Vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system resulterade i fem nya projekt. De första har startat i september och…

Läs mer »

Nyheter | 2018-09-27

Vilken kostnad för växthusgasutsläpp skapar lönsamhet i förgasningsbaserad biodrivmedelsproduktion?

Förgasningsbaserade produktionssystem för biodrivmedel har stor potential att minska utsläppen av växthusgaser. Den kommersiella genomförbarheten för systemen påverkas av fossilbränslepriser,…

Läs mer »

Nyheter | 2018-04-19

Se alla nyheter »