The f3 project Fuel options for public bus fleets in Sweden finished last year and  KTH researchers Maria Xylia and Semida Silveira have now published a paper with the results from the project. The paper is published in the highly-ranked journal of Energy Policy (Elsevier).

Some findings that the authors highlight in the paper are:

The penetration of renewables in Swedish public bus fleets reached ca. 60% in 2014.

Public bus emissions per vehicle-km have decreased by 43% between 2007 and 2014.

Efforts are needed to improve energy efficiency in bus transport.

Electricity is likely to receive increased attention according to expert survey.

Read the paper online

Read more about the f3 project and the report

Andra inlägg

Stor spännvidd bland de nio nya projekten i samverkansprogrammet

Äntligen kan vi meddela utfallet av vårens utlysning i samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Nio projekt har beviljats finansiering…

Läs mer »

Nyheter | 2019-07-02

Remisstiden går ut idag för EU-kommissionens förslag på delegerad RED II-akt om bioenergicertifiering enligt iLUC

Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-08

Biodrivmedelssystemets effekter på sysselsättningen i relaterade branscher behandlas i ny rapport

Vilka samhällsekonomiska effekter har biodrivmedelsproduktionssystem? Hur mäts värden som inte enbart och direkt har att göra med koldioxidreduktioner?Samverkansprogramprojektet Miljömässiga och…

Läs mer »

Nyheter | 2019-03-01

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Se alla nyheter »