Högre ambitioner, systemsyn och harmoniserande riktlinjer krävs
I början av mars meddelade vi att ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet, höll på att framställa ett position paper om EU:s uppdaterade förnybarhetsdirektiv, det så kallade RED II. f3 är representerat i plattformens styrgrupp och har medverkat i arbetet. I korthet beskriver dokumentet hur ETIP Bioenergy ser på biodrivmedlens roll och betydelse för att förverkliga direktivets mål. Nyckelrekommendationerna är följande:
- Målen för andelen förnybart i energisektorn, både totalt och för transportsektorn, behöver höjas ytterligare för att Parisavtalet från 2015 ska kunna uppfyllas.
- Traditionella mobilitetslösningar kommer inte att direkt och helt ersättas av nya, utan alternativen kommer att existera parallellt. Det behövs utvecklingsstrategier om hur olika teknologier och applikationer kan kombineras, integreras och utnyttjas för synergieffekter.
- EU:s medlemsländer bör sträva mot gemensamma och harmoniserande riktlinjer för att undvika ett lapptäcke av specifika nationella implementeringar av direktivet. Möjligheten för ett medlemsland att sänka fjortonprocentsmålet om andelen konventionella biodrivmedel understiger sju procent bör motverkas då det riskerar att orsaka en fragmenterad drivmedelsmarknad i EU med ett stort antal drivmedelsblandningar.
- Det är nödvändigt med samsyn och samverkan mellan politiska åtgärder, forskning, innovation och förbättrade finansieringslösningar för alla mobilitetslösningar som kan hjälpa till att nå målen i RED II.
- Starka och tydliga hållbarhetskriterier för biodrivmedel och biodrivmedelsråvaror med hänsyn till livscykelperspektiv är centralt. Det krävs mer forskning och utveckling kring hur biodrivmedels hållbarhet mäts på korrekt sätt, också med avseende på beröringspunkter mellan olika sektorer.
Sammantaget argumenterar ETIP Bioenergy för att alla åtgärder är viktiga för att vi ska ha en chans att nå de ambitiösa målen i Parisavtalet. Läs hela dokumentet här.
Andra inlägg
Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster
Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…
Läs mer »
Nyheter | 2025-03-13
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03
EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg
EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.
Läs mer »
Nyheter | 2024-10-07
Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier
Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…
Läs mer »
Nyheter | 2024-08-15