Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller bland annat målet att 14 procent av energianvändningen inom transportsektorn ska vara förnybar år 2030, och att varje EU-land ska se till att de använder minst 3,5 procent av så kallade avancerade biodrivmedel samma år (gradvis ökande från 0,2 procent år 2022). Samtidigt sätts en övre gräns på 7 procent av biodrivmedel baserade på råvaror som även kan användas som mat eller foder, det vill säga så kallade konventionella biodrivmedel.

I direktivet ingår att ta fram kriterier för certifiering av biodrivmedel och annan bioenergi med låg iLUC-risk* och att fastställa vilka råvaror som har hög risk. Det här görs genom en så kallad delegerad akt, relaterad till RED II. Kommissionens förslag till den delegerade akten publicerades den 8 februari och remisstiden för synpunkter går ut idag den 8 mars. f3 följer aktivt utvecklingen av direktivet och kopplade processer. För närvarande deltar vi till exempel aktivt i utformningen av ett ”policy paper” om RED II, som tas fram av ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet.

Den 31 januari var vi inbjudna till svenskt förgasningscentrums (SFC) workshop om styrmedel, för att berätta om innehållet i RED II – presentationen hittar du här.

*iLUC = Indirect land use change

Andra inlägg

Positivt besked om fortsatt finansiering för f3 som innovationskluster

Nu är det klart – Energimyndigheten delfinansierar fortsättningen av f3 som innovationskluster fram till och med 2027! Det kombineras med…

Läs mer »

Nyheter | 2025-03-13

Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel

IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…

Läs mer »

Nyheter | 2024-12-03

EU-förordningar som ska minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg

EU-förordningarna FuelEU Maritime och ReFuelEU Aviation beslutades under våren 2023 och syftar till att minska klimatpåverkan från sjöfart och flyg.

Läs mer »

Nyheter | 2024-10-07

Koll på EU:s förnybartdirektiv och hållbarhetskriterier

Sedan 2009 finns EU-gemensamma mål och riktlinjer för att främja användningen av förnybar energi genom EU:s förnybartdirektiv, på engelska Renewable…

Läs mer »

Nyheter | 2024-08-15

Se alla nyheter »