Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller bland annat målet att 14 procent av energianvändningen inom transportsektorn ska vara förnybar år 2030, och att varje EU-land ska se till att de använder minst 3,5 procent av så kallade avancerade biodrivmedel samma år (gradvis ökande från 0,2 procent år 2022). Samtidigt sätts en övre gräns på 7 procent av biodrivmedel baserade på råvaror som även kan användas som mat eller foder, det vill säga så kallade konventionella biodrivmedel.
I direktivet ingår att ta fram kriterier för certifiering av biodrivmedel och annan bioenergi med låg iLUC-risk* och att fastställa vilka råvaror som har hög risk. Det här görs genom en så kallad delegerad akt, relaterad till RED II. Kommissionens förslag till den delegerade akten publicerades den 8 februari och remisstiden för synpunkter går ut idag den 8 mars. f3 följer aktivt utvecklingen av direktivet och kopplade processer. För närvarande deltar vi till exempel aktivt i utformningen av ett ”policy paper” om RED II, som tas fram av ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet.
Den 31 januari var vi inbjudna till svenskt förgasningscentrums (SFC) workshop om styrmedel, för att berätta om innehållet i RED II – presentationen hittar du här.
*iLUC = Indirect land use change
Andra inlägg
Lena Heuts är ny klusterledare för f3
Snart är en ny klusterledare på plats för f3! Det kommer att vara Lena Heuts som träder in i rollen…
Läs mer »
Nyheter | 2025-10-14
Nytt faktablad sammanställer uppskattningar av EU:s framtida biomassapotential
Biomassa är en förnybar resurs, men tillgången är begränsad. Kunskap om den framtida potentialen, under olika förutsättningar, är därmed central…
Läs mer »
Nyheter | 2025-09-16
Nu väntar nya uppdrag för f3:s klusterledare Ingrid Nohlgren
Det är med visst vemod som jag nu lämnar f3 efter 7,5 år. För det har verkligen varit en spännande…
Läs mer »
Nyheter | 2025-08-20
Här syns världens produktionsanläggningar av biodrivmedel
IEA Bioenergy Task 39 har under flera år övervakat och spårat demonstrationsanläggningar och kommersialiseringsframsteg för avancerade biodrivmedel i medlemsländerna och…
Läs mer »
Nyheter | 2024-12-03