Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller bland annat målet att 14 procent av energianvändningen inom transportsektorn ska vara förnybar år 2030, och att varje EU-land ska se till att de använder minst 3,5 procent av så kallade avancerade biodrivmedel samma år (gradvis ökande från 0,2 procent år 2022). Samtidigt sätts en övre gräns på 7 procent av biodrivmedel baserade på råvaror som även kan användas som mat eller foder, det vill säga så kallade konventionella biodrivmedel.

I direktivet ingår att ta fram kriterier för certifiering av biodrivmedel och annan bioenergi med låg iLUC-risk* och att fastställa vilka råvaror som har hög risk. Det här görs genom en så kallad delegerad akt, relaterad till RED II. Kommissionens förslag till den delegerade akten publicerades den 8 februari och remisstiden för synpunkter går ut idag den 8 mars. f3 följer aktivt utvecklingen av direktivet och kopplade processer. För närvarande deltar vi till exempel aktivt i utformningen av ett ”policy paper” om RED II, som tas fram av ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet.

Den 31 januari var vi inbjudna till svenskt förgasningscentrums (SFC) workshop om styrmedel, för att berätta om innehållet i RED II – presentationen hittar du här.

*iLUC = Indirect land use change

Andra inlägg

Vilken roll spelar styrning av nätverk för nya hållbara teknologier?

Samverkansprogramprojektet Ett innovationspolitiskt ramverk och styrmedelsalternativ för utvecklingen av bioraffinaderier har i januari publicerat en artikel i vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting…

Läs mer »

Nyheter | 2019-02-20

Se hela trafikutskottets öppna utfrågning om en fossiloberoende transportsektor

Den 17 januari höll trafikutskottet en öppen utfrågning om en fossiloberoende transportsektor, mer specifikt var fokus på transportsektorns bidrag till…

Läs mer »

Nyheter | 2019-01-21

Förnybart inom sjöfarten – hur ser utvecklingen ut och vad påverkar aktörernas val av drivmedel?

Till 2050 bör växthusgasutsläppen från sjöfarten minska med 50% jämfört med 2008, enligt IMO (International Maritime Organization). Eftersom andra åtgärder…

Läs mer »

Nyheter | 2018-06-04

Möjliga kostnads- och klimatfördelar för förnybar elektrovätgas i svensk industri

Sveriges nationella mål om fossilfrihet och ett klimatneutralt samhälle är beroende av förnybara drivmedel, industrins avfossilisering och utveckling av ett…

Läs mer »

Nyheter | 2018-05-03

Se alla nyheter »