Strax innan jul 2018 antogs den slutliga versionen av EU:s nya förnybarhetsdirektiv, också kallat RED II. Detta innehåller bland annat målet att 14 procent av energianvändningen inom transportsektorn ska vara förnybar år 2030, och att varje EU-land ska se till att de använder minst 3,5 procent av så kallade avancerade biodrivmedel samma år (gradvis ökande från 0,2 procent år 2022). Samtidigt sätts en övre gräns på 7 procent av biodrivmedel baserade på råvaror som även kan användas som mat eller foder, det vill säga så kallade konventionella biodrivmedel.

I direktivet ingår att ta fram kriterier för certifiering av biodrivmedel och annan bioenergi med låg iLUC-risk* och att fastställa vilka råvaror som har hög risk. Det här görs genom en så kallad delegerad akt, relaterad till RED II. Kommissionens förslag till den delegerade akten publicerades den 8 februari och remisstiden för synpunkter går ut idag den 8 mars. f3 följer aktivt utvecklingen av direktivet och kopplade processer. För närvarande deltar vi till exempel aktivt i utformningen av ett ”policy paper” om RED II, som tas fram av ETIP Bioenergy, den europeiska teknik- och innovationsplattformen för bioenergiområdet.

Den 31 januari var vi inbjudna till svenskt förgasningscentrums (SFC) workshop om styrmedel, för att berätta om innehållet i RED II – presentationen hittar du här.

*iLUC = Indirect land use change

Andra inlägg

Ambitionerna för reduktionsplikten får inte sänkas

Reduktionspliktens framtid har sedan valet i september varit ett hett politiskt diskussionsämne. Regeringspartierna och SD vill alla sänka reduktionsplikten, men…

Läs mer »

Nyheter | 2023-04-26

Möjligheter med elektrobränslen och utmaningar på vägen

Tillgången på råvaror för biodrivmedel är begränsad och batteriteknik är inte den bästa lösningen för alla typer av fordon i…

Läs mer »

Nyheter | 2023-08-28

f3 publicerar fakta om reduktionsplikten

De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. Den 29 november 2023 ska riksdagen rösta om huruvida reduktionspliktens…

Läs mer »

Nyheter | 2023-11-27

Här är prislistan för växthusgasreduktion med olika förnybara drivmedel

Sedan den svenska reduktionsplikten infördes 2018 för att reducera transportsektorns utsläpp av växthusgaser har den ställt successivt hårdare krav på…

Läs mer »

Nyheter | 2023-12-18

Se alla nyheter »