2017 föreslog den svenska regeringen att det skulle införas en reduktionsplikt för drivmedelsdistributörer. Den ställer krav på minskning av växthusgasutsläppen från fossil bensin och diesel genom gradvis ökad inblandning av biodrivmedel. Syftet är att förbättra förutsättningarna för utfasning av fossila drivmedel genom en ökad andel biodrivmedel med låga växthusgasutsläpp i ett livscykel­perspektiv.

Ett nyligen avslutat f3-projekt, lett av Erik Furusjö, IVL, illustrerar hur växthusgasprestanda hos olika biodrivmedel relateras till deras ekonomiska värde i det nya reduktionspliktssystemet. Det jämför också kostnaderna för växthusgasreduktion för olika typer av biodrivmedel, aktuella i Sverige. Projektet heter Utvärdering av produktionskostnader för biodrivmedel med hänsyn till reduktionsplikten.

Resultaten visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden idag erhålls lägsta reduktionskost­naden för biogas producerat via rötning av avfall och sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel base­rade på raps resulterar i de högsta reduktionskostnaderna. Hydrogenerad vegetabilisk olja (HVO) produceras idag från flera olika typer av råvaror och därmed erhålls ett stort reduktionskostnads­intervall, främst beroende på råvarans kostnad och växthusgasbelastning. Biodrivmedel som idag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, har potential att nå lägre reduktionskostnader än många av dagens produktionskedjor.

Medförfattare till rapporten, som skrivits på svenska med en engelsk sammanfattning, är Joakim Lundgren, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Lägre växthusgasutsläpp men dyrare framställning av biodrivmedel från halm, enligt ny artikel

Genom att ersätta fossila drivmedel med hållbara kan utsläppen av växthusgaser sänkas. För att undvika indirekt markförändring (iLUC, efter engelskans…

Läs mer »

Nyheter | 2018-10-05

Första utlysningen i samverkansprogrammets nya etapp har öppnat

Idag öppnar den första utlysningen i andra etappen av samverkansprogrammet Förnybara drivmedel och system. Sista dagen för att lämna…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-16

IVL publicerar populärvetenskaplig sammanfattning av f3-rapport om reduktionsplikten

I december 2017 publicerade f3 rapporten från projektet Utvärdering av produktionskostnader för biodrivmedel med hänsyn till reduktionsplikten som letts av…

Läs mer »

Nyheter | 2018-03-14

Goda möjligheter för inhemsk iLUC-fri råvara att tillgodose efterfrågan inför en fossilfri transportsektor år 2030

Riksdagen har röstat igenom ett nytt klimatpolitiskt ramverk, vilket innebär att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av…

Läs mer »

Nyheter | 2018-01-18

Se alla nyheter »