2017 föreslog den svenska regeringen att det skulle införas en reduktionsplikt för drivmedelsdistributörer. Den ställer krav på minskning av växthusgasutsläppen från fossil bensin och diesel genom gradvis ökad inblandning av biodrivmedel. Syftet är att förbättra förutsättningarna för utfasning av fossila drivmedel genom en ökad andel biodrivmedel med låga växthusgasutsläpp i ett livscykelperspektiv.
Ett nyligen avslutat f3-projekt, lett av Erik Furusjö, IVL, illustrerar hur växthusgasprestanda hos olika biodrivmedel relateras till deras ekonomiska värde i det nya reduktionspliktssystemet. Det jämför också kostnaderna för växthusgasreduktion för olika typer av biodrivmedel, aktuella i Sverige. Projektet heter Utvärdering av produktionskostnader för biodrivmedel med hänsyn till reduktionsplikten.
Resultaten visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden idag erhålls lägsta reduktionskostnaden för biogas producerat via rötning av avfall och sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel baserade på raps resulterar i de högsta reduktionskostnaderna. Hydrogenerad vegetabilisk olja (HVO) produceras idag från flera olika typer av råvaror och därmed erhålls ett stort reduktionskostnadsintervall, främst beroende på råvarans kostnad och växthusgasbelastning. Biodrivmedel som idag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, har potential att nå lägre reduktionskostnader än många av dagens produktionskedjor.
Medförfattare till rapporten, som skrivits på svenska med en engelsk sammanfattning, är Joakim Lundgren, Bio4Energy/LTU.
Andra inlägg
Fem webbinarier om ny forskning på förnybara drivmedel
Forskningen inom samverkansprogrammet täcker in många olika aspekter av förnybara drivmedel och system. Under våren återstår fem digitala tillfällen att…
Läs mer »
Nyheter | 2022-04-28
Hybridteknik med el mångdubblar produktionen av biodrivmedel
Produktionen av biodrivmedel kan öka två till tre gånger om el tillförs produktionsprocessen. Metoden har potential att göra Sverige självförsörjande…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-16
Ökad elektrifiering och biodrivmedel krävs för att nå klimatmål
Ny forskning visar att både ökad elektrifiering och reduktionsplikt krävs om man vill minska transportsektorns fossila koldioxidutsläpp och nå politisk…
Läs mer »
Nyheter | 2022-06-22
Kostnaden för att minska klimatutsläpp i olika sektorer kan jämföras med hjälp av modell
Ny forskning visar på hur kostnader inom energisystemet som helhet kan påverkas av höga krav på inblandning av flytande biodrivmedel.
Läs mer »
Nyheter | 2022-10-05