2017 föreslog den svenska regeringen att det skulle införas en reduktionsplikt för drivmedelsdistributörer. Den ställer krav på minskning av växthusgasutsläppen från fossil bensin och diesel genom gradvis ökad inblandning av biodrivmedel. Syftet är att förbättra förutsättningarna för utfasning av fossila drivmedel genom en ökad andel biodrivmedel med låga växthusgasutsläpp i ett livscykel­perspektiv.

Ett nyligen avslutat f3-projekt, lett av Erik Furusjö, IVL, illustrerar hur växthusgasprestanda hos olika biodrivmedel relateras till deras ekonomiska värde i det nya reduktionspliktssystemet. Det jämför också kostnaderna för växthusgasreduktion för olika typer av biodrivmedel, aktuella i Sverige. Projektet heter Utvärdering av produktionskostnader för biodrivmedel med hänsyn till reduktionsplikten.

Resultaten visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden idag erhålls lägsta reduktionskost­naden för biogas producerat via rötning av avfall och sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel base­rade på raps resulterar i de högsta reduktionskostnaderna. Hydrogenerad vegetabilisk olja (HVO) produceras idag från flera olika typer av råvaror och därmed erhålls ett stort reduktionskostnads­intervall, främst beroende på råvarans kostnad och växthusgasbelastning. Biodrivmedel som idag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, har potential att nå lägre reduktionskostnader än många av dagens produktionskedjor.

Medförfattare till rapporten, som skrivits på svenska med en engelsk sammanfattning, är Joakim Lundgren, Bio4Energy/LTU.

Andra inlägg

Mer biodrivmedel med el-boostad process

Produktionen av biodrivmedel från biomassa kan bli upp till 30 procent effektivare om processen tillförs elenergi. Den mest lovande…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-13

En överblick av kunskapsläget för förnybar bensin

Som en del av underlaget till Regeringens utredning Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-08

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

Betydelsen av styrmedel för hållbara värdekedjor för biodrivmedel

För att nå uppsatta mål om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn behöver användningen av biodrivmedel öka. I Norden är vi duktiga…

Läs mer »

Nyheter | 2020-09-07

Se alla nyheter »