För att ersätta fossila bränslen med andra generationens biodrivmedel måste större mängder biomassabaserad råvara tillgängliggöras. Men för en hållbar biodrivmedelsproduktion krävs också att biomassan används på ett resurseffektivt sätt. Idag produceras redan biodrivmedel av högkvalitativa råvaror, men potentialen hos lågkvalitativa råvaror, till exempel rester från jord- och skogsbruk, industri och hushåll, har ännu inte utvärderats fullt ut.

Samverkansprogramprojektet Kunskapssyntes om nya värdekedjor genom termokemisk omvandling av rötrest för ökad biodrivmedelsproduktion i Sverige har undersökt denna potential ur ett tekno-ekonomiskt perspektiv. Specifikt har man tittat på möjligheterna till ett mer effektivt utnyttjande av biogasens råvara genom termokemisk omvandling av rötresten som ett steg i produktion av biodrivmedel.

Att utnyttja rötresten på detta sätt är bra av flera skäl. Omvandlingsutbytet från en och samma mängd biomassa förhöjs då den kemiskt bundna energin i rötresten också kommer till nytta. Man undviker därtill att sprida rötresten på åkermark eftersom den kan ha giftigt och otillåtet innehåll av metaller, hormoner eller patogener.

Rötrester kan vara svåra att processa, men eftersom de är billiga kan kombination med andra råvaror bli lönsamt råmaterial för biodrivmedelsproduktion. Dessutom skulle en bredare råvarubas kunna leda till att fler sektorer i samhället bidrar till en ökad biodrivmedelsproduktion samtidigt som avfallsproblem inom samma sektorer minskar.

Projektet, lett av Anna-Karin Jannasch, RISE, med deltagare från RISE och Lunds universitet, har genomfört fallstudier för att analysera och illustrera effekten av typen av rötrest som används, driftskala, transportavstånd och vissa lokala förhållanden såsom tillgängliga värmekällor. Rådande situation på de olika lokaliseringarna användes som referenser. Den ekonomiska analysen av variabla kostnader och intäkter visar att det finns ett betydande investeringsutrymme för samtliga undersökta termo-kemiska omvandlingstekniker. Detta gäller även då man tar hänsyn till kostnader för transporter i samband med insamling av rötrester.

Andra inlägg

Öppna webbinarier i vår

Hur minskar transportsektorns fossilberoende och accelererar användningen av förnybara alternativ där de ger störst koldioxidreduktioner? Vad betyder det att kunna…

Läs mer »

Nyheter | 2022-03-07

Ökat uttag av svensk HVO-råvara kan ersätta delar av importen

HVO är Sveriges mest använda biodrivmedel, men merparten importeras eller tillverkas av importerad råvara. Har våra rika inhemska råvarutillgångar potential…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-08

Lastkapacitet och tankinfrastruktur viktiga för massgodstransporter med bränsleceller

Fordon för massgodstransporter i tätortsmiljö ställer särskilda krav när det gäller lastkapacitet och lokalisering av tankinfrastruktur. Möjliga fossilfria alternativ till…

Läs mer »

Nyheter | 2022-02-02

Vad innebär ett brett utbud av LCA-ramverk?

Miljöprestanda för drivmedel kan beräknas med livscykelanalys, LCA. Men olika LCA-ramverk har olika villkor och angreppsätt vilket kan påverka resultat…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-15

Se alla nyheter »