För att ersätta fossila bränslen med andra generationens biodrivmedel måste större mängder biomassabaserad råvara tillgängliggöras. Men för en hållbar biodrivmedelsproduktion krävs också att biomassan används på ett resurseffektivt sätt. Idag produceras redan biodrivmedel av högkvalitativa råvaror, men potentialen hos lågkvalitativa råvaror, till exempel rester från jord- och skogsbruk, industri och hushåll, har ännu inte utvärderats fullt ut.

Samverkansprogramprojektet Kunskapssyntes om nya värdekedjor genom termokemisk omvandling av rötrest för ökad biodrivmedelsproduktion i Sverige har undersökt denna potential ur ett tekno-ekonomiskt perspektiv. Specifikt har man tittat på möjligheterna till ett mer effektivt utnyttjande av biogasens råvara genom termokemisk omvandling av rötresten som ett steg i produktion av biodrivmedel.

Att utnyttja rötresten på detta sätt är bra av flera skäl. Omvandlingsutbytet från en och samma mängd biomassa förhöjs då den kemiskt bundna energin i rötresten också kommer till nytta. Man undviker därtill att sprida rötresten på åkermark eftersom den kan ha giftigt och otillåtet innehåll av metaller, hormoner eller patogener.

Rötrester kan vara svåra att processa, men eftersom de är billiga kan kombination med andra råvaror bli lönsamt råmaterial för biodrivmedelsproduktion. Dessutom skulle en bredare råvarubas kunna leda till att fler sektorer i samhället bidrar till en ökad biodrivmedelsproduktion samtidigt som avfallsproblem inom samma sektorer minskar.

Projektet, lett av Anna-Karin Jannasch, RISE, med deltagare från RISE och Lunds universitet, har genomfört fallstudier för att analysera och illustrera effekten av typen av rötrest som används, driftskala, transportavstånd och vissa lokala förhållanden såsom tillgängliga värmekällor. Rådande situation på de olika lokaliseringarna användes som referenser. Den ekonomiska analysen av variabla kostnader och intäkter visar att det finns ett betydande investeringsutrymme för samtliga undersökta termo-kemiska omvandlingstekniker. Detta gäller även då man tar hänsyn till kostnader för transporter i samband med insamling av rötrester.

Andra inlägg

Skogsrestbaserade drivmedel visar upp god klimatprestanda

Droppar i tanken eller en ny tank? Svaret på frågan om vilket drivmedel som bör tillverkas av skogsrester skiljer sig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-09-16

Elbilar som ersätter fossilbilar kan ge stora utsläppsminskningar

Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar. Det visar en ny vetenskaplig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-31

Forskarna hjälper politiken att tolka ritningen över framtidens förnybara drivmedel

Som före detta politiker och nuvarande ordförande för f3 har Annika Åhnberg erfarenheter av att arbeta med både beslutsfattare och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-01-21

252 värdekedjor för framtida drivmedel i uppdaterat referensverk

Nyligen publicerades den femte versionen av en rapport som fått status som referensverk för många aktörer inom drivmedelforskning och -utveckling:…

Läs mer »

Nyheter | 2020-10-20

Se alla nyheter »