För att ersätta fossila bränslen med andra generationens biodrivmedel måste större mängder biomassabaserad råvara tillgängliggöras. Men för en hållbar biodrivmedelsproduktion krävs också att biomassan används på ett resurseffektivt sätt. Idag produceras redan biodrivmedel av högkvalitativa råvaror, men potentialen hos lågkvalitativa råvaror, till exempel rester från jord- och skogsbruk, industri och hushåll, har ännu inte utvärderats fullt ut.

Samverkansprogramprojektet Kunskapssyntes om nya värdekedjor genom termokemisk omvandling av rötrest för ökad biodrivmedelsproduktion i Sverige har undersökt denna potential ur ett tekno-ekonomiskt perspektiv. Specifikt har man tittat på möjligheterna till ett mer effektivt utnyttjande av biogasens råvara genom termokemisk omvandling av rötresten som ett steg i produktion av biodrivmedel.

Att utnyttja rötresten på detta sätt är bra av flera skäl. Omvandlingsutbytet från en och samma mängd biomassa förhöjs då den kemiskt bundna energin i rötresten också kommer till nytta. Man undviker därtill att sprida rötresten på åkermark eftersom den kan ha giftigt och otillåtet innehåll av metaller, hormoner eller patogener.

Rötrester kan vara svåra att processa, men eftersom de är billiga kan kombination med andra råvaror bli lönsamt råmaterial för biodrivmedelsproduktion. Dessutom skulle en bredare råvarubas kunna leda till att fler sektorer i samhället bidrar till en ökad biodrivmedelsproduktion samtidigt som avfallsproblem inom samma sektorer minskar.

Projektet, lett av Anna-Karin Jannasch, RISE, med deltagare från RISE och Lunds universitet, har genomfört fallstudier för att analysera och illustrera effekten av typen av rötrest som används, driftskala, transportavstånd och vissa lokala förhållanden såsom tillgängliga värmekällor. Rådande situation på de olika lokaliseringarna användes som referenser. Den ekonomiska analysen av variabla kostnader och intäkter visar att det finns ett betydande investeringsutrymme för samtliga undersökta termo-kemiska omvandlingstekniker. Detta gäller även då man tar hänsyn till kostnader för transporter i samband med insamling av rötrester.

Andra inlägg

Många perspektiv på möjligheterna med förnybara drivmedel vid årets programkonferens

Klimatpåverkan från transportsektorn kan minskas på flera sätt. Två åtgärdsområden är effektivare fordon och minskningar av transportbehovet. För de nödvändiga…

Läs mer »

Nyheter | 2021-11-23

Elbilar som ersätter fossilbilar kan ge stora utsläppsminskningar

Förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ger kraftigt minskade koldioxidutsläpp när de ersätts av elbilar. Det visar en ny vetenskaplig…

Läs mer »

Nyheter | 2021-05-31

Aktörssamverkan ger viktig kunskap till styrmedelsutveckling för ett fossilfritt jordbruk

Jordbrukets koppling till drivmedel handlar dels om energi för att driva maskiner, dels om aspekter på råvaror och markanvändning i…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-12

En överblick av kunskapsläget för förnybar bensin

Som en del av underlaget till Regeringens utredning Utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och…

Läs mer »

Nyheter | 2021-04-08

Se alla nyheter »